گزارش یک مورد نادرتوده قارچی (آسپرژیلوما) داخل حفره قدیمی سل ریوی

پیام:
چکیده:
مقدمه
توده قارچی (فونگوس بال) عارضه نادری است که در حفره به جا مانده از بیماری هایی چون سل، آبسه ریه، سارکوئیدوز و... ایجاد می شود. اغلب ناشی از قارچ آسپرژیلوس می باشد، در بیشتر موارد بدون علامت است اما می تواند با سرفه و هموپتیزی که گاه شدید و کشنده است، تظاهر نماید. اساس تشخیص مبتنی بر شواهد رادیولوژی همراه با رشد قارچ در محیط کشت و یا آنتی بادی آسپرژیلوس در سرم بیمار است. هدف از این گزارش توجه بیشتر به این بیماری در بیماران با سابقه سل ریوی است که مجددا با شکایات ریوی مراجعه نموده اند.
معرفی بیمار: بیمار زنی 23 ساله که با سرفه، هموپتیزی، تب و لرز، تعریق شبانه و سابقه دو سال قبل سل ریوی درمان شده در بخش عفونی بیمارستان فرشچیان سینا همدان در فروردین ماه 95 بستری شد. نمونه خلط و نمونه تهیه شده از لاواژ آلوئول های بیمار از نظر باسیل سل و سیتولوژی منفی اما کشت آن ها از نظر آسپرژیلوس نیجر مثبت شد. در سی تی اسکن ریه یک فونگوس بال داخل کاویته لوب فوقانی ریه راست با وضعیت dependent مشاهده شد. وجود توده قارچی پس از انجام جراحی لوب مبتلا در نمونه پاتولوژی تایید شد.
نتیجه گیری
در بیماران با سابقه سل ریوی کاویته دار که با سرفه و هموپتیزی مراجعه می کنند، در کنار تشخیص هایی چون پنومونی، سل و بدخیمی ها، از نظر احتمال عفونت های قارچی نیز دقت شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1700955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!