فراوانی تظاهرات چشمی دربیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری مزمن کلیه طیفی از درگیری های کلیه را دربر می گیرد و ریسک فاکتورهای متعددی در ایجاد آن دخیل هستند، برخی از آنها افزایش فشار خون، دیابت و سن بالا می باشد. گزارشات مختلفی وجود دارد که حاکی از درگیری چشمی به دنبال نارسایی مزمن کلیه و همودیالیز است. بهمین منظور این مطالعه با هدف تعیین فراوانی تظاهرات چشمی در بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به مرکز دیالیز بیمارستان بعثت همدان اجرا شد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی- مقطعی علائم چشمی 74 بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به واحد دیالیز در سال 1394 مورد بررسی قرار گرفت. خصوصیات این بیماران شامل: سن، جنس، مدت زمان دیالیز و ریسک فاکتورهای زمینه ای مورد بررسی قرار گرفت و معاینه چشم در تمام این بیماران توسط چشم پزشک انجام شد.
یافته ها
50% بیماران مذکر و 50% مونث بودند. میانگین سن آنها 8/58 سال و میانگین مدت دیالیز 16/40 ماه بود. میانگین حدت بینایی در بیماران 58/4 (از 10) بود. شایع ترین یافته مشکلات ماکولا بود که 5/59% افراد را درگیر کرده بود. یافته شایع دیگر در این مطالعه کاتاراکت بود که در 7/56% از افراد مشاهده شد. دیگر یافته های چشمی شایع در این مطالعه به ترتیب درد چشم (7/56%)، قرمزی چشم (7/52%)، خشکی چشم (50%) و آدم پلک (2/43%) بود.
نتیجه گیری
عامل اصلی ایجاد نارسایی مزمن کلیه در بیماران مورد مطالعه فشار خون بالا و در مرتبه بعدی دیابت بود و شایع ترین عارضه چشمی در این مطالعه مشکلات ماکولا و سپس کاتاراکت گزارش گردید. با توجه به شیوع بالای این عوارض در بیماران همودیالیزی، پایش منظم بیماران جهت تشخیص زودهنگام و در نتیجه درمان به موقع و موثر در راستای بهبود کیفیت زندگی آنان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1700962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!