نشست نقد و بررسی دایرهالمعارف هنر

چکیده:
در نهاد آدمی غرایز مختلف مادی و معنوی همانند غریزه کمال طلبی، خیر دوستی، زیبایی خواهی، هنردوستی و دین داری وجود دارد که مجموعه این کشش‏ ها، پاسخگوی نیازهای متفاوت انسان است.
بی تردید هنر جایگاه و کارکرد بااهمیتی در جامه ما یافته است، افزایش روزافزون شمار هنروران و خواستاران هنر و گسترش دامنه فعالیت های هنری، نیازهای اطلاعاتی و معرفتی گوناگونی را به وجود آورده که متاسفانه غالبا بی پاسخ مانده اند. دایره المعارف هنرکتابی است نوشته رویین پاکباز که توسط انتشارات فرهنگ معاصر با هدف در دسترس گذاشتن اطلاعات لازم و مفید در این حوزه چاپ شده است. نخستین ویراست آن در سال 1378 به چاپ رسیده است. ویراست جدید «دایره المعارف هنر» در سه جلد تدوین شده و دو جلد بدنه مجموعا شامل 537 مدخل، 1143 تصویر سیاه وسفید و 374 تصویر رنگی است. جلد اول این مجموعه در 876 صفحه علاوه بر معرفی، پیشگفتار، منابع و راهنمای استفاده، مدخل های «الف تا س» را در خود جای داده است. جلد دوم نیز مدخل های «ش تا ی» را در 822 صفحه شامل می شود. همچنین جلد سوم تاریخ شناسی، مضمون شناسی و نمایه ها را در 580 صفحه دربر می گیرد. گستره این دایره المعارف شامل مقولات نقاشی، پیکره سازی، طراحی گرافیک، عکاسی، رسانه های نو، تصویرگری، چاپگری و طنزنگاری است. همچنین در جلدهای سه گانه آن اطلاعات سودمندی در زمینه های طراحی صنعتی، معماری، خوشنویسی، سفالگری و برخی هنرهای سنتی می توان یافت. با توجه به اهمیت این اثر بدیع، نشست این شماره فصلنامه را با حضور صاحب نظران و کارشناسان، به نقد و بررسی آن اختصاص داده ایم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!