فراوانی آنوپلوئیدی کروموزومی در جنین های با کیفیت بالا از زوج های جوان با استفاده از غربالگری ژنتیکی پیش از لانه گزینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انتخاب بهترین جنین برای انتقال به بیمار در تکنیک های کمک باروری (ART) از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. استفاده از بررسی های مورفولوژیک برای این انتخاب اطلاعات اندکی فراهم می آورد تا آنجایی که ارتباط معنی داری بین مورفولوژی جنین و پتانسیل باروری نشان داده نشده است. از طرف دیگر، آنوپلوییدی یکی از فاکتورهای کلیدی است که می تواند بر روی موفقیت باروری انسان در ART موثر باشد.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی شیوع آنوپلوییدی در جنین های با کیفیت بالا از نظر مورفولوژی از بیماران نابارور در سنین جوانی که به منظور تعیین جنسیت جنین تحت درمان ART قرار گرفته اند.

موارد و روش ها

تعداد 97 جنین با کیفیت بالا از 23 بیمار زن زیر 37 سال که قبلا تحت غربالگری جنینی پیش از تولد (PGS) قرار گرفته بودند وارد این مطالعه شدند .بعد ازشستشو، لام های حاوی بلاستومرهای جنینی بیماران مورد آنالیز مجدد کروموزوم های معمول اتوزومی 13، 18 و21 با استفاده از تکنیک (FISH) قرار گرفتند .

نتایج

میزان قابل توجهی از انوپلوییدی در جنین ها در مجموع کروموزوم های مورد ارزیابی در مقایسه با نتایج غربالگری قبلی کروموزوم های جنسی وجود داشت (62/9% در برابر 24/7%، 0/00=p). بیشترین انوپلوییدی اتوزومی مشاهده شده متعلق به تریزومی /مونوزومی کروموزوم 13 بود.

نتیجه گیری

میزان قابل توجهی از ناهنجاریهای تعدادی کروموزوم در جنین های حاصل از لقاح آزمایشگاهی بوجود می آید که یکی از دلایل اصلی شکست درمان می باشد و به نظر می رسد که شاخصه های اصلی مورفولوژیک جنین روش مناسبی برای تشخیص جنین های ژنتیکی ناهنجار نمی باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
297 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!