شناسایی ابعاد و شاخص های عملکردی زنجیره تامین بشر دوستانه (مورد خاص زلزله) و تعیین روابط بین آن ها

چکیده:
زمینه و هدف
امروزه نسبت به گذشته شاهد فاجعه های طبیعی و انسانی همچون زلزله، سیل، فوران آتش فشان و غیره هستیم. فاجعه ها به علت ماهیت خاص شان تاثیرات مخرب فراوانی را بر زندگی ساکنان زمین می گذارند؛ گستردگی و شدت این تاثیرات به حدی است که توجه فراوانی را در سطح ملی و بین المللی برای رویارویی با این فجایع به خود معطوف کرده است. از این رو مدیریت زنجیره تامین بشردوستانه در قبل، حین و بعد از حادثه از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا ضرورت شناسایی و تعیین ابعاد و شاخص های عملکردی، جهت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین بشردوستانه به شدت احساس می شود. در طول تاریخ یکی از حوادث خسارت زا در ایران، زلزله بوده است و با توجه به اهمیت مدیریت زنجیره تامین این حادثه، در این مقاله به شناسایی ابعاد و شاخص های عملکردی زنجیره تامین زلزله و همچنین مشخص کردن نحوه ی ارتباط بین آن ها پرداخته شده است.
روش
در ابتدا ادبیات زنجیره تامین بشردوستانه و مدل های ارزیابی عملکرد مطالعه شد تا مولفه های ارزیابی عملکرد استخراج گردد و سپس با همکاری و نظر خبرگان به غربال و دسته بندی آن ها در قالب ساختار مشخصی کار ادامه یافت. در ادامه تحلیل عاملی تاییدی بر روی ساختار مشخص شده، اجرا شد و در پایان با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری- تفسیری فازی به سطح بندی ابعاد عملکردی زنجیره تامین بشردوستانه پرداخته شد. جامعه آماری این تحقیق شامل افراد و سازمان های درگیر در زنجیره تامین بشردوستانه مربوط به حوادث زلزله ای کشور می باشند. با استفاده ابزار پرسشنامه نظر خبرگان درباره اهمیت شاخص های مدل حاصله و همچنین نحوه تاثیر و ارتباط بین ابعاد عملکردی مشخص گردید.
یافته ها و
نتیجه گیری
در خروجی پژوهش ارتباط تمام شاخص ها و ابعاد عملکردی تایید گردید و چارچوبی با 13 بعد عملکردی و 44 شاخص مشخص شد و همچنین در سطح بندی ابعاد عملکردی، بعد آموزش در سطح اول و ابعاد رسیدگی به امور بازماندگان، بازسازی و تعمیر ساختمان ها و زیرساخت ها، لجستیک و امداد و هماهنگی در سطح دوم و سایر ابعاد عملکردی در سطح سوم قرار گرفتند. ابعاد عملکردی آموزش، رسیدگی به امور بازماندگان، بازسازی و تعمیر ساختمان ها و زیرساخت ها و هماهنگی در خوشه مستقل، ابعاد عملکردی مقاوم سازی، لجستیک و امداد و تهیه آب، غذا و خدمات پزشکی در خوشه پیوندی و ابعاد عملکردی ارزیابی و پایش، اقدامات فضایی-کالبدی، بهبود نظام مدیریت اطلاعات و ارتباطات زلزله، هزینه، تخلیه با پناه دادن و ذخیره سازی تدارکات و کمک های اولیه در خوشه وابسته قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!