روند اپیدمیولوژیکی داده های رسته ای سوانح و حوادث شهرستان سقز در سال 1393

چکیده:
سابقه و هدف
سوانح و حوادث به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات زندگی انسان ها شناخته می شوند. لذا این مطالعه قصد دارد با استفاده از روش های دقیق و استاندارد آماری در بررسی داده های رسته ای حاصل از سوانح و حوادث در شهرستان سقز جهت پیشگیری از این حوادث راهنمای سیاست گذاران سلامت باشد.
روش بررسی
مطالعه به صورت مقطعی اجرا شد. از اطلاعات سوانح و حوادث شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز در سال 1393 استفاده شد. کلیه اطلاعات به منظور رعایت موازین اخلاق در پژوهش بدون ذکر نام مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار R و از محاسبات آماری شامل آنالیز روند با روش رگرسیون نا پارامتری موضعی loess، رگرسیون چندجمله ای و آزمون نسبت چند نمونه ای و آزمون های تعقیبی استفاده شد.
یافته ها
بیشترین حادثه در جنس مذکر با 73% و بیشترین محل رخداد حادثه در خارج از شهر با 33% و تصادف نیز با 45% بیشترین نوع حادثه را به خود اختصاص داد که برحسب آزمون کای دو در همه گزینه برحسب سطوح تفاوت معنی دار بود (P<0.05). شانس وقوع حوادث در روستا نسبت به خارج از شهر باگذشت از ماه پنجم سال(رفرنس) 16% به ازای هرماه کاهش می یافت، درحالی که شانس وقوع حادثه بافاصله گرفتن از ماه پنجم برای حوادث شهری نسبت به خارج از شهر تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به یافته می توان برنامه های پیشگیری را برای گروه هدف 18 تا 35 سال خصوصا در مردان تعریف و بیشترین تمرکز پیشگیری را بر تصادفات رانندگی از طریق آموزش های لازم در این گروه سنی پیشنهاد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1708412 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!