ابزارهای کمی وکیفی در ابزارهای کمی و کیفی در مطالعات توانبخشی عضلات کف لگنتوانبخشی عضلات کف لگن

چکیده:
مقدمه
مشکلات بیومکانیکی عضلات کف لگن با توانبخشی ارزیابی و درمان می شود. ابزارهای ارزیابی و درمان مشکلات مجرای تحتانی ادرار علاوه بر ماهیت پاتالوژی بیماری، به فرهنگ بیمار نیز وابسته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، معرفی ابزارهای ارزیابی و تحقیق مجرای تحتانی ادرار و کاربرد آن ها در مطالعات توانبخشی بود.
مواد و روش ها
کلیه مطالعات بالینی که از اوایل سال 2000 تا پایان سال 2016 به زبان انگلیسی، مرتبط با تحقیق و درمان توانبخشی ثبت شده بود، با کلیدواژه های Pelvic floore dysfunction، Physical therapy، Rehabilitation، Urinary incontinence، Over active bladder، Pelvic floor muscle trainning، Lower urinary tract symptoms، Questionnaire و Instrument در پایگاه های اطلاعاتی معتبر جستجو شد. معیارهای ورود شامل مقالات از نوع کارآزمایی بالینی بود که به تحقیق و یا درمان توانبخشی مشکلات مجرای تحتانی ادراری پرداخته بود. مقالاتی که به زبانی غیر از انگلیسی نوشته شده بود، از مطالعه خارج گردید. سپس، منشا هر ابزار جستجو و تعریف شد و در نهایت، تعداد هر ابزار جمع آوری، مورد تفکیک و ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
تعداد 181 مطالعه بین سال های 2000 تا 2016 به زبان انگلیسی چاپ شده بود. 142 مطالعه مربوط به انواع بی اختیاری ادراری، جراحی پروستات و بیش فعالی مثانه هر کدام به ترتیب 18 و 14 مقاله استخراج شد. در 71 درصد مطالعات حداقل یک پرسش نامه مربوط به کیفیت زندگی سوال شده بود و در برخی از مطالعات پد تست و دیگر ابزارها به کار گرفته شد.
نتیجه گیری
با وجودی که ارزیابی های کمی در تحقیقات توانبخشی به کار گرفته می شود، ولی ابزارهای پرسش نامه ای به خصوص پرسش نامه همراه ارزیابی کیفیت زندگی نقش مهمی در ارزیابی ها دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!