رویکرد پلیسی به حق سکوت متهم در نظام تقنینی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
این مقاله به بررسی مبانی حق سکوت متهم و الزامات قانونی رعایت آن، توسط پلیس در مرحله تحقیقات مقدماتی میپردازد تا با توجه به روند قانون گذاری در ایران و تاکید قوانین جزایی و حقوق شهروندی برای رعایت حق سکوت متهم، بتواند جایگاه حق سکوت متهم را در تحقیقات مقدماتی از دیدگاه پلیسی روشن نماید.
روش
این پژوهش با روش کیفی و با استفاده از بررسی اسنادی، مصاحبه عمیق با خبرگان، نخبگان پلیسی، قضایی و دانشگاهی، ضمن بررسی زوایای مختلف حق سکوت متهم، تاثیر آن بر کار پلیس، بهویژه کشف جرم و به تبع آن، ایجاد نظم و امنیت عمومی مورد بررسی قرارگرفته و با توجه به ماهیت پژوهش، سعی گردید جامعه مورد سوال از ماموران پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری ناجا باشند.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان میدهد از نظر قانونی، پلیس ملزم به رعایت حق سکوت متهم می باشد؛ اما با توجه به اینکه بیشترین امکان دریافت اطلاعات صحیح از متهمان در لحظه های اول دستگیری وجود دارد، بنابراین، تفهیم حق سکوت در این مرحله باعث استفاده متهم از این حق و در نهایت، ارائه اطلاعات دستکاری شده و نادرست در مرحله بعد میشود.
نتیجه گیری
هرچند از نظر پلیسی رعایت حق سکوت متهم ممکن است باعث کاهش احتمال موفقیت پلیس در تحقیقات مقدماتی و بازجویی و بهدست آوردن اطلاعات صحیح از متهم شود، اما رعایت حق سکوت متهم در صورتی که پلیس برای کشف و اثبات جرایم بهجای بازجویی صرف، به ابزارها و دانش فنی مسلط باشد، هیچگونه خللی در فرایند کشف جرایم بهوجود نمیآورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!