پیش بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بر اساس سبک های فرزندپروری در نوجوانان شهر سبزوار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سبک های فرزندپروری یکی از مهم ترین عوامل موثر در شکل گیری رفتار و شخصیت نوجوانان است، از این رو هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی براساس سبک های فرزندپروری بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور، تعداد 400 نفر از دانش آموزان مدارس متوسطه سبزوار به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)، مقیاس اضطراب اجتماعی (SAS-A) و پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافته ها
نتایج همبستگی پیرسون نشان داد، سبک های فرزندپروری استبدادی و آزادگذار با اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی به ترتیب (102/0 r= و 210/0 r= ) و (576/0 r= و 517/0 r=) رابطه مثبت و معنی داری داشتند. همچنین رابطه سبک مقتدرانه با اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی به ترتیب (291/- r= و 263/- r= ) منفی و معنی دار بود. علاوه بر آن نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های فرزندپروری پیش پینی کننده معنادار اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بوده و به ترتیب 39 و 35 درصد از واریانس آنها را تبیین نموده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله، می توان با استفاده از روش های تربیتی مناسب و ایجاد برنامه ریزی های کاربردی اعتیاد به اینترنت را درمان کرد و ارتباط مثبت با دیگران را در افراد ارتقا داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1713900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!