برآورد ارزش اقتصادی تفریحگاه های طبیعی و تعیین عوامل موثر بر تمایل به پرداخت گردش گران (مطالعه موردی: مراتع چهارباغ گرگان)

چکیده:
ارزیابی پتانسیل اکولوژیک، برآورد ارزش اقتصادی و همچنین شناسایی ظرفیت های طبیعی هر منطقه به همراه برنامه ریزی صحیح می تواند منجر به بهره برداری پایدار و مستمر از عرصه های طبیعی گردد. با افزایش جمعیت و فشارهای روانی حاصله از شلوغی شهرها، اکوتوریسم در دامان طبیعت به عنوان یکی از راه های کاهش فشارهای حاصله بر مردم اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی عوامل موثر بر میزان تمایل به پرداخت گردشگران با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی عوامل موثر بر میزان تمایل به پرداخت افراد، الگوی لوجیت به روش حداکثر راستنمایی برآورد شد. به منظور استخراج مبلغ پیشنهادی از روش دوگانه - دوبعدی استفاده شد. داده های مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 183 بازدیدکننده از منطقه در بهار و تابستان 1394 جمع آوری شد. برای سنجش روایی از نظرات متخصصین استفاده شد. براساس نتایج مدل مورد استفاده در تعیین عوامل موثر بر میزان ارزش تفرجی منطقه، متغیرهای درآمد ماهیانه و اقامت شبانه در سطح یک درصد و متغیرهای تعداد بازدید در سال، مدت زمان هر بازدید، جنسیت، تحصیلات و پیشنهاد در سطح 5 درصد معنی دار شدند و از عوامل موثر در میزان WTP گردشگران برای استفاده از مراتع چهارباغ می باشند. در این مطالعه، متوسط WTP به عنوان قیمت ورودیه برای هر بازدیدکننده جهت استفاده از منطقه 14521 ریال استخراج شد. نتایج بیان می کند که مراتع حوزه چهارباغ گلستان ارزش تفریحی قابل توجهی داشته که این ارزش برای سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان، توجیهی را فراهم می کند تا به مراتع و بخصوص اکوسیستم های طبیعی چهارباغ توجه ویژه ای کنند و از کم اهمیت دادن منابع طبیعی جلوگیری کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!