بررسی فراوانی آلل های HLA-DRB1، DQB در بیماران مبتلا به سل قومیت سیستانی در مقایسه با افراد کنترل سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری سل یک معضل بهداشتی در سراسر جهان است. حدود یک سوم جمعیت جهان با این باکتری آلوده هستند که تنها %10-5 افراد به سل فعال مبتلا می باشند. عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به این بیماری نقش مهمی ایفا می کنند. مطالعات نشان داده است که آلل های Human leukocyte antigen (HLA) در دفاع میزبان در این بیماری اهمیت زیادی دارند. در این مطالعه فراوانی آلل های HLA در گروه شاهد و کنترل مورد بررسی و مقایسه آماری قرار گرفته اند.
روش بررسی
این مطالعه به صورت تحلیلی و به روش مورد- شاهد (Case-control) انجام گرفته است. این بررسی از مهر ماه تا اسفند 1394 تعداد 50 بیمار مبتلا به سل از نژاد سیستانی و 100 نفر گروه کنترل سالم سیستانی ساکن استان گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مرکز بهداشت انتخاب شدند، نمونه ها پس از انتقال به تهران آزمایشگاه ایمونوژنتیک دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، استخراج ژنومیک DNA و سپس آلل های HLA کلاس II (HLA-DRB1 و -1DQB) با روش PCR-SSP تعیین گردید.
یافته ها
فراوانی آلل DRB1*04:03 (0/01P=)، DRB1*14:04 (0/01P=)، DQB1*0601 (0/004P=) و DQB1*0201 (0/009P=) در بیماران به طور معناداری از گروه کنترل بیشتر بود، درحالی که فراوانی آلل های DRB1*07 (0/0003P=) در گروه کنترل بیشتر بود.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان می دهد که احتمالا برخی از آلل های HLA کلاس IIدر استعداد ابتلا به سل و برخی دیگر در محافظت از بیماری در قومیت سیستانی نقش دارند. با این حال مطالعه نقش آلل های HLA در اقوام و جمعیت های مختلف ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!