ارزیابی وب سایت های فارسی حوزه طب ایرانی- اسلامی بر اساس مقیاس WebMedQual

چکیده:
مقدمه
از آن جایی که پزشکی علم مبتنی بر شواهد است، نه تنها کادر درمانی بلکه عموم افراد زمانی که با بیماری روبه رو می شوند، به جستجو در اینترنت می پردازند تا بتوانند اطلاعاتی راجع به آن بیماری به دست بیاورند و درصدد درمان آن به روش های سنتی یا رایج هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبه بندی وب سایت های حوزه طب ایرانی- اسلامی با استفاده از مقیاس WebMedQual انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع پیمایشی- توصیفی و نتایج آن از نوع کاربردی بود. برای جمع آوری داده ها، از سیاهه وارسی مبتنی بر مقیاس استاندارد WebMedQual استفاده شد. جامعه اولیه مطالعه را 97 وب سایت حوزه طب ایرانی- اسلامی تشکیل داد که پس از خروج تعدادی از آن ها به دلیل نرسیدن به حد نصاب امتیاز، 74 وب سایت مورد ارزیابی قرار گرفت. حداکثر امتیاز برای وب سایت ها، 83 و حداقل امتیاز، صفر بود. سوالات سیاهه وارسی تا انتهای بخش محرمانگی 83 عدد بود که با اضافه شدن 6 سوال بخش تجارت الکترونیک (شاخص تکمیلی)، 89 عدد شد. امتیاز قابل قبول برای وب سایت ها نیز 5/41 در نظر گرفته شد و نتایج به صورت میانگین امتیاز و نمره مطلوب ارایه گردید.
یافته ها
وب سایت ها از نظر شاخص های محتوای اطلاعات و اعتبار مطالب در حد متوسطی قرار داشتند. از نظر طراحی، دسترس پذیری و قابلیت استفاده «نسبتا خوب»، از نظر پیوندها «تقریبا خوب»، از لحاظ شاخص پشتیبانی از کاربر «در حد متوسط» و از نظر محرمانگی «نسبتا ضعیف» بودند. برترین وب سایت در حوزه طب ایرانی- اسلامی به وب سایت تندرستان با امتیاز 72 اختصاص داشت.
نتیجه گیری
در مجموع، بیشینه وب سایت های این حوزه کیفیت متوسط رو به بالایی دارند. نتایج پژوهش حاضر وب سایت های معتبر حوزه را مشخص نمود و می تواند برای ایجاد فهرست موضوعی طب ایرانی- اسلامی با استفاده از قرار دادن لینک وب سایت ها مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!