ارزیابی اثرات عصاره آبی گیاه رازک بر تشنج های ناشی از تزریق داخل صفاقی پنتیلن تترازول در موش های سوری

پیام:
چکیده:
مقدمه
صرع یکی از شایع ترین اختلالات مغزی است که حداقل 50 میلیون نفر از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. علی رغم یک تنوعی از داروهای ضد تشنج فعلی، تحقیقات برای کشف داروهای جدید با بیشترین اثربخشی و کمترین عوارض جانبی ادامه یافته است. طب گیاهی، مواد طبیعی متنوع و زمینه مناسبی برای این گونه تحقیقات دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره گیاه رازک بر حملات تشنجی در یک مدل حیوانی آزمایشگاهی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه 40 سر موش سوری نر به طور تصادفی انتخاب شدند و به 5 گروه تقسیم شدند؛ شامل گروه کنترل، گروه شم و 3 گروه آزمایش. موش های تحت درمان عصاره آبی رازک را از طریق گاواژ در دوزهای 200، 400 و 600 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت 4 هفته دریافت کردند. 30 دقیقه بعد از گاواژ با دوز های مختلف گیاه یا آب مقطر (موش های شم) پنتیلن تترازول (PTZم45 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) به صورت داخل صفاقی تزریق شد. حیوان ها بلافاصله به قفس ویژه ای منتقل شدند و رفتارهای تشنجی توسط یک دوربین به مدت 25 دقیقه ثبت شد.
یافته ها
آنالیز داده ها نشان داد که عصاره آبی رازک یک اثر مهاری معناداری بر تشنج های القاء شده توسط PTZ دارد. درمان با رازک تاخیر شروع تشنج را به طور معنی داری افزایش، شدت تشنج و طول مدت تشنج را کاهش داد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان دادند که عصاره رازک اثر ضد تشنجی بر تشنج القاء شده توسط PTZ دارد و ممکن است برای درمان صرع مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!