مقایسه اثر آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین و گنادوتروپین جفتی انسانی روی تحریک نهایی تخمک گذاری در خانم های نازای تحت تلقیح داخل رحمی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این مطالعه مقایسه اثربخشی آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) و گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) بر بلوغ نهایی تخمک و میزان حاملگی درچرخه های تلقیح داخل رحمی (IUI) بود.

موارد و روش ها

 در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، 110 زن نابارور که برای درمان IUI انتخاب شدند وارد مطالعه شدند. تحریک تخمک گذاری انجام شد. گروه یک 0.1 میلی گرم آگونیست GnRH به عنوان عامل تحریکی و گروه دوم نیز 10،000 واحد HCG دریافت کردند. سطح سرمی E2، LH، FSH در 12 و 36 ساعت پس از تزریق اندازه گیری شد.

نتایج

فوران LH در تمام بیماران تشخیص داده شد. سطح LH در 12 و 36 ساعت پس ازتحریک نهایی تخمک گذاری در گروه یک بالاتر بود و زودتر از گروه دوم از خون شسته شد (00/0=p). میزان بارداری در گروه یک بالاتر بود، اما تفاوت آماری معنی دار نبود (9/26% در مقابل 8/20%، 46/0=p). همچنین بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در دو گروه متفاوت نبود (11/0=p). اختلاف معنی داری از نظر سطح سرمی استرادیول در 36 ساعت بعد از تحریک نهایی تخمک گذاری وجود داشت (000/0=p).

نتیجه گیری

اثر آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین در افزایش LH درونی برای آزاد سازی تخمک و بلوغ نهایی فولیکولی کافی است. میزان بارداری و بروزسندرم تحریک بیش از حد تخمدان بین گروه ها متفاوت نبود. ما استفاده از آگونیست های GnRH رابه عنوان یک گزینه جایگزین به جای HCG در چرخه های تلقیح داخل رحمی پیشنهاد می کنیم.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
351 تا 356
لینک کوتاه:
magiran.com/p1719874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!