عوامل باکتریایی و تک یاخته ای عفونت تناسلی و عوارض باروری ناشی از آن در زنان مراجعه کننده به بیمارستان زنان و زایمان در مرکز ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تریکومونال واژینالیس و نیسریا گونوره آ از جمله شایعترین عوامل غیر ویروسی عفونت های مقاربتی در جهان اند. اطلاعاتی همه گیری شناسی از عفونت های تناسلی در زنان استان قم در دسترس نیست. قم مقصد هزاران مهاجر است که سالانه از کشورهای مختلف به این استان سفر می کنند.

هدف

همه گیری شناسی عوامل باکتریال و تک یاخته ای عفونت های تناسلی در زنان مراجعه کننده به بیمارستان مرکزی زنان و زایمان قم مورد بررسی قرار گرفته است.

موارد و روش ها

از ترشحات دستگاه تناسلی زنان داوطلب مراجعه کننده به کلینیک مرکزی زنان استان قم نمونه برداری انجام شد و سواب ها برای انجام آزمایش های مرسوم میکروبی، برای LightCycler Real-time PCR مبتنی بر شناسایی ژن proA (تشخیص نیسریا) و برای PCR مبتنی بر شناسایی ناحیه ITS (تشخیص تریکوموناس) استفاده شد.

نتایج

از میان 420 داوطلب زن که وارد مطالعه شدند 277 نفر (9/65٪) علایم و نشانه های بیماری داشتند که از جمله شامل 3/38٪ ترشحات بدبو، 9/37٪ مقاربت دردناک و 8/54٪ درد زیر شکم می شود. در مجموع 2 ایزوله استرپتوکوک آگالاکتیه تشخیص داده شد. همچنین، 5 نمونه (2/1٪) در کشت تایر مارتین و 17 نمونه (1/4٪) در real-time PCR بعنوان نیسریا گونوره آ تشخیص داده شدند. جمعا 54 نمونه (9/12٪) در گسترش مرطوب، 64 نمونه (2/15٪) در کشت دورسه و 81 نمونه (3/19٪) در ITS-PCR بعنوان تریکوموناس واژینالیس تشخیص داده شدند. تعداد 5 نمونه عفونت مخلوط تریکوموناس و نیسریا مشاهده شد. خطر ابتلا به تریکومونیازیس در زنان با سابقه وزن کم تولد (29/43 OR، 007/0>p)، سقط (84/91 OR، 000/0>p) و پارگی کیسه آب (75/21 OR، 009/0>p) افزایش داشت. احتمال مشاهده نوتروفیل ها (34/43 OR، 007/0>p) در گسترش ترشحات واژن در عفونت با تریکوموناس واژینالیس افزایش داشت.

نتیجه گیری

شیوع قابل توجه عفونت تریکومونیازیس و گونوره آ بر ضرورت تشخیص صحیح و مراقبت موثر برای پیشگیری از عوارض شدید باروری در زنان تاکید می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
357 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p1719877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!