بررسی تاثیر اجرای تسهیم شغل در ایجاد توازن بین کار و زندگی کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی

چکیده:
امروزه تعارض بین کار و زندگی مساله اغلب افراد، سازمان ها و جوامع است. یکی از مهم ترین تعارضات در این رابطه طولانی شدن ساعات کار به علت تغییر شرایط اجتماعی و در نتیجه کاسته شدن از وقتی است که می توان در اختیار خانواده گذاشت (گیدنز[i]، 1387: 925). این تعارض منجر به عدم رضایت و استرس شغلی برای کارکنان می شود. علاوه بر این، افزایش میزان غیبت، اخراج و نرخ بیماری های جسمی و روانی کارکنان و کاهش انگیزه، بهره وری و کیفیت زندگی آنان از دیگر پیامدهای این تعارض است. برای فائق آمدن بر این مشکلات، باید به بدنبال اجرای سیاست هایی بود که ضمن پاسخگویی به نیاز سازمان ها، فشار روحی کمتری را بر کارکنان تحمیل نماید و منجر به ارتقاء میزان بهره وری آنان گردد. در تحقیق حاضر به دنبال بررسی نقش استراتژی تسهیم شغل به عنوان یکی از الگو های منعطف کاری در ایجاد توازن بین کار و زندگی کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی هستیم. حجم نمونه آماری این پژوهش 276 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده اند. همچنین از روش تحقیق کمی و ابزار پرسشنامه به منظور جمع آوری داده ها استفاده شده است.
با توجه به پیشینه تحقیقات انجام شده برای سنجش توازن بین کار و زندگی که متغیر وابسته این تحقیق بود، چهار مولفه رضایت شغلی، انگیزش شغلی، استرس شغلی و کیفیت زندگی در نظر گرفته شد. فرضیات تحقیق از طریق کای اسکویر تک نمونه ای آزمون شدند. به طور کلی، نتایج به دست آمده تاثیر تسهیم شغل بر ایجاد توازن بین کار و زندگی کارکنان را مورد تایید قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!