آیا طب سنتی ایرانی بر مبنای علم شناسی ابطال گرایان، یک علم محسوب می گردد!؟

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه با گسترده ترشدن اقبال عمومی به طب سنتی در ایران بحث های پراکنده ی زیادی پیرامون علم بودن یا نبودن دانش طب سنتی صورت می گیرد. برای بررسی عقلانی این مساله لازم است ابتدا معیارهای علم بودن به طور دقیق و بر اساس مهم ترین نظریات فلسفی مشخص شود. در این زمینه (یعنی معیارهای علم بودن) سه نظریه ی مهم عرضه شده است که عبارتند از استقراگرایی، واجدیت پارادایم و ابطال گرایی. تاکنون دو مقاله توسط نگارنده ی این سطور نوشته شده است که در آن ها بر اساس استقراگرایی و واجدیت پارادایم علم بودن طب سنتی مورد بررسی عقلانی قرار گرفته است. در مقاله ی کنونی سومین معیار یعنی ابطال پذیربودن طب سنتی مورد مداقه ی فلسفی قرار خواهد گرفت و با اثبات وجود این معیار در طب سنتی می توان ادعا کرد که این دانش واجد تمامی معیارهای سه گانه ی مطرح در فلسفه ی علم قرن بیستم برای علم بودن می باشد. ابطال پذیری یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نظریه ها در باب علم بودن در قرن بیستم می باشد که توسط کارل پوپر ارائه شده است. این نظریه ضمن نقد استقراگرایان، ابطال پذیری را تنها معیار برای علم بودن معرفی می کند. این مقاله ابتدا به تحلیل و بررسی نظریه ی او و مفهوم ابطال پذیری می پردازد؛ سپس نشان خواهد داد که دانش طب سنتی ابطال پذیر و در نتیجه از منظر ابطال گرایان علم است.
مواد و روش ها
این مقاله ابتدا با تکیه بر معروف ترین آثار پوپر در زمینه ی فلسفه علم به معرفی دقیق معیار ابطال گرایان می پردازد؛ سپس نشان خواهد داد که دستگاه طب سنتی ابطال پذیر است و بنابراین می توان از منظر ابطال گرایان، این دانش را علم تلقی کرد. پژوهش به شیوه ی کتابخانه ای صورت گرفته است.
نتیجه گیری
براساس معیار ابطال گرایان، دانش طب سنتی علم به معنای نوین کلمه می باشد و مقاله به شیوه خاص خود به پاسخ سوال مطروحه اهتمام نموده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!