ارائه یک مدل برای تعیین حجم کاری اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور

نویسنده:
چکیده:
تعیین حجم کاری اعضای هیات علمی به عنوان ابزاری برای برآورد واقعی حجم کاری استاندارد با استفاده از شاخص های علمی می باشد . هدف غایی این تحقیق ، ارائه مدل برای سامان بخشی به فعالیت های اعضای هیات علمی باتوجه به رسالت و وظایف آنان می باشد که تاکنون نسبت به آن توجه کافی به عمل نیامده است .حدود و ثغور تعیین حخم کاری در این سند شامل مولفه های کلان می باشد و به جزئیاتی همچون تعیین ساعات و هزینه ها نمی پردازد و این امر، مستلزم تدوین آیین نامه هایی و با توجه به مولفه های مکتسبه پس از کسب روایی و اعتبار می باشد. در این تحقیق وظایف هیات علمی در قالب 7 مولفه و 139 شاخص تعیین گردیده است . نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان می دهد که از 7 مولفه تدریس و آموزش ، غنی سازی شغلی ، پژوهش ، مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه ، فعالیت مدیریتی و اداری ، رشد حرفه ای و شخصی ، نوآوری و آینده پژوهی تنها یک مولفه حاصل گرید که سهم هر مولفه در ایجاد مولفه جدید به شرحی که می آید طبقه بندی گردید: مشاوره و خدمات داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه (356/0)، فعالیت مدیریتی اجرایی اداری (733/0)، رشد حرفه ای و شخصی (759/0)، غنی سازی شغلی (760/0)، تدریس و آموزش (820/0) و نوآوری و آینده پژوهی (844/0). براساس نتایج آزمون فریدمن ، رتبه میانگین هر مولفه به شرح زیر در اولویت قرار گرفت : نوآوری و آینده پژوهی (1/5) از (7) در مقیاس هفت درجه ای لیکرت ، تدریس و آموزش (8/4)، غنی سازی شغلی (34/4)، رشد حرفه ای و شخصی (15/4)، پژوهش (43/3) ، فعالیت مدیریتی ، اجرایی و اداری (22/3) و مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه وپاسخگویی به انتظارات جامعه (96/2). در این تحقیق ، اهمیت و اولویت شاخص ها و مولفه های حجم کاری تعیین شد. اعضای هیات علمی ، به فعالیت نوآوری و آینده پژوهی ، بیشترین اهمیت و به فعالیت مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه ، کمترین اهمیت را می دهند.
مدل پیشنهادی حاصل از نتایج تحقیق ، یک مدل تعاملی مبتنی بر حجم کاری اعضای هیات علمی می باشد که درآن ، حجم کاری اعضای هیات علمی تبیین و شفاف گردیده است .این مدل به عنوان ایجاد تحولی نو در آموزش عالی است که در صورت به کارگیری ، نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!