تاثیر مشاوره ناباروری بر میزان بارداری در بیماران نابارور تحت درمان با روش های کمک باروری: یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به نظر می رسد مداخلات روانشناختی از جمله مشاوره موجب افزایش میزان بارداری در بیماران نابارور می گردند.

هدف

هدف از این مرور سیستماتیک و متاآنالیز بررسی اثر مشاوره در بهبود میزان بارداری در بیماران نابارور بود. لذا طی یک متاآنالیز، نتایج کارآزمایی های بالینی تصادفی که به بررسی تاثیر مشاوره بر میزان بارداری در بیماران نابارور تحت درمان با روش های کمک باروری پرداخته بودند، مورد جمع بندی قرار گرفت.

مواد و روش ها

پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی و فارسی Pub Med، Scopus، Cochrane، Google Scholar، SID، Iran Medex و Magiran از سال 1997 تا ژوییه 2016 برای شناسایی مقالات مرتبط مورد جستجو قرار گرفت. مطالعات کارآزمایی بالینی انجام شده بر روی بیماران نابارور (زنان و یا زوجین) دریافت کننده مشاوره، مورد مرور قرارگرفتند. پیامد مورد بررسی میزان بارداری بود. از 620 مطالعه منتشر شده مرتبط، در نهایت 9 کارآزمایی بالینی تصادفی به طور سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفتند و در یک متاآنالیز برای اندازه گیری تاثیر مشاوره بر میزان بارداری وارد شدند. نسبت خطر (RR) و تفاوت خطر (RD) برای میزان بارداری محاسبه شدند. تمام تجزیه و تحلیل های آماری به وسیله نسخه 2 نرم افزار متا آنالیز جامع (CMA) انجام شد.

نتایج

9 کارآزمایی بالینی شامل 1079 زن یا زوج نابارور در مطالعه وارد شدند. یافته های حاصل از این کارآزمایی ها حاکی از اثر قابل توجه مشاوره بر میزان بارداری به صورت افزایش میزان بارداری بود (852/3 RR=؛956/5-492/2 CI %95 ؛00/0 =p) و (282/0 RD = ؛355/0-208/0 CI %95 ؛00/0 =p).

نتیجه گیری

به نظر می رسد مشاوره سبب بهبود شانس باردار شدن بیماران می گردد. بنابراین مشاوره یک گزینه درمانی جذاب، به ویژه، برای بیماران ناباروری است که مداخلات پزشکی را دریافت نمی کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
391 تا 402
لینک کوتاه:
magiran.com/p1725389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!