بررسی شاخص های آنتروپومتریک نوزادان مادران مبتلا به بتا تالاسمی مینور

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
بتا تالاسمی یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی در ایران است، در دوران بارداری، زنان مبتلا به تالاسمی مینور اغلب کم خونی قابل توجهی را نشان می دهند که بیشترین میزان این کم خونی در اواسط سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم دیده می شود. هدف از این مطالعه، بررسی شاخص های آنتروپومتریک نوزادان مادران مبتلا به بتا تالاسمی مینور در مقایسه با زنان سالم همسان با آن ها می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه گذشته نگر از طریق پرونده های زایمانی موجود در بایگانی بیمارستان های شهر تهران انجام گرفت. در این پژوهش 800 نمونه همسان شده ازنظر سن مادر، شاخص توده بدنی، تعداد زایمان، مرده زایی و سقط، موردمطالعه قرار گرفت که شامل 400 نمونه به عنوان گروه شاهد و 400 نمونه به عنوان گروه بیمار بود. اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
میانگین وزن نوزادان در گروه مورد 8/2 کیلوگرم و در گروه شاهد 2/3 کیلوگرم، میانگین قد نوزادان در گروه مورد 6/48 سانتی متر و در گروه شاهد 8/49 سانتی متر، میانگین دور سر نوزادان در گروه مورد 34 سانتی متر و در گروه شاهد 5/34 سانتی متر می باشد. میزان وزن و قد و دور سر نوزادان زنان مبتلا به بتا تالاسمی مینور کم تر از گروه شاهد بوده است.
نتیجه گیری
طبق این مطالعه 400 پرونده زن سالم و 400 پرونده زن مبتلا به بتا تالاسمی مینور بررسی شد. تفاوت معنی داری در شاخص های آنتروپومتریک نوزادان مادران مبتلا به بتا تالاسمی مینور در مقایسه با نوزادان زنان سالم همسان با آن ها وجود دارد (001/0 P<).
زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p1725538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!