شیوع سرمی عفونت هلیکوباکترپیلوری در نوجوانان و بزرگسالان شهرستان بابل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هلیکوباکترپیلوری عامل مهم گاستریت مزمن، زخم پپتیک و سرطان معده است. بر اساس گزارشات حدود نیمی از جمعیت دنیا به این باکتری مبتلا هستند. این مطالعه به منظور بررسی میزان عفونت هلیکوباکترپیلوری در نوجوانان و بزرگسالان امیرکلای شهرستان بابل انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی افرادی که طی آذر ماه و دی ماه 1394 جهت مشاوره ازدواج به مرکز بهداشتی درمانی امیرکلای بابل مراجعه نمودند صورت گرفت. نمونه خون این افراد برای بررسی عفونت هلیکوباکترپیلوری با روش سرولوژی الایزا مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات دموگرافیک شرکت کنندگان جمع آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از میان 207 نفر مورد مطالعه، 100 نفر (48/3%) مرد و سایرین زن بودند. میانگین سنی افراد 5/82±25/35 (46-14) سال بود. میزان عفونت هلیکوباکترپیلوری 43% بود که بیشتر در گروه سنی 21 تا 25 سال دیده شد (37/2%). میزان عفونت در مردان و زنان به ترتیب 49% و 37/4% بود که این اختلاف معنی دار نبود. سن بالای 30 سال با افزایش خطر ابتلا به عفونت همراهی داشت (14/78–1/86 : %95CI-، 5/25=OR). میان عفونت و سطح تحصیلات نیز ارتباط معنی داری مشاهده شد (0/041=p) و تحصیلات بالای دیپلم با میزان ابتلای افراد رابطه معکوسی داشت (0/91-0/18: %95CI-، 0/4=OR). بین عفونت و گروه های خونی و محل سکونت همراهی معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که درصد قابل توجهی از جمعیت نوجوان و بزرگسال شهر امیرکلای بابل را به عفونت هلیکوباکترپیلوری مبتلا می باشند. همچنین مشخص شد که تحصیلات بالاتر می تواند نقش پیشگیرانه ای در برابر عفونت هلیکوباکترپیلوری داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1727348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!