ویژگی های روانسنجی نسخهی ایرانی پرسشنامهی شفقت به خود (فرم کوتاه)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با ظهور موج سوم درمان های شناختی- رفتاری که عمدتا مبتنی بر ذهن آگاهی و پذیرش هستند، «شفقت» (compassion) و «شفقت به خود» (self compassion) نیز مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است. سازه شفقت به خود را نخستین بار کریستین نف (2003) تعریف کرد و ابزارهایی برای آن معرفی کرد. پژوهش حاضر به منظور تعیین ساختار عاملی، روایی و پایایی فرم کوتاه مقیاس شفقت به خود انجام شد تا ابزار مناسبی برای کاربرد در کار بالینی و تحقیق، به متخصصان و محققان حوزه سلامت روان معرفی شود.
مواد و روش ها
به منظور بررسی ویژگی های روانسنجی و تحلیل ساختار عاملی این مقیاس، 210 نفر (103 پسر و 107 دختر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. همچنین از آزمودنی ها خواسته شد که مقیاس های شرم بیرونی، عاطفهی منفی و کمال گرایی را تکمیل کنند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل و SSPS-18 استفاده شد. آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی محاسبه شد.
یافته ها
نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار 3 عاملی مقیاس شفقت به خود در نمونهی ایرانی حمایت کرد (89/0CFI=، 84/0NFI=، 08/0RMSEA=). مقیاس شفقت به خود همبستگی منفی و معناداری با کمال گرایی (33/0-) و عاطفهی منفی (38/0) و شرم بیرونی (21/0-) داشت. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و عامل های «خودمهربانی- خود قضاوتی»، «تجربه مشترک بشری- انزوا» و «ذهن آگاهی- همانندسازی افراطی» به ترتیب 79/0، 68/0، 71/0 و 86/0 بدست آمد.
نتیجه گیری
مقیاس شفقت به خود از ویژگی های روانسنجی مناسبی در جامعهی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی برخوردار است. در مطالعاتی که فقط به نمرهی کل شفقت به خود نیاز است از فرم کوتاه این پرسشنامه می توان استفاده کرد. همچنین در تحقیقاتی که لازم است از نمونه های بالایی استفاده شود، تعداد پرسشنامه ها زیاد است یا در موقعیت های درمانی که نیاز به بازنگری مکرر شفقت به خود است، استفاده از فرم کوتاه می تواند مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 289
لینک کوتاه:
magiran.com/p1731497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!