بررسی مقایسه ای علل، علایم و تاثیرات بیخوابی در انسان از منظر طب سنتی ایران و طب نوین

چکیده:
سابقه و هدف
قرآن کریم در چندین آیه به مسئله خواب در شب و روز اشاره و آن را از آیات الهی و مایه آسایش انسان برشمرده است . در بررسی منابع روایی ذیل کلمه « خواب » تعداد 6031 و از هم خانواده های آن ، همچون « خوابیدن و... » 2639 مورد مشاهده شد. شیخ الرئیس ابوعلی سینا اولویت در سته ضروریه را ، ابتداء با ریاضت ، سپس ماکول ومشروب و پس از آن با خواب دانسته است . طب نوین خواب مناسب را برای سلامتی، ضروری و کمبود آن را عامل بسیاری از مشکلات جسمی و روانی میداند. در اهمیت خواب همین بس که ، محرومیت از خواب در مدت چند روز منجر به مرگ میشود، فلذا هم طب سنتی ایران و هم طب نوین به مسئله خواب، توجه ویژه ای نموده اند. خواب مورد نیاز بالغین در شبانه روز 6 تا 8 ساعت است که براساس سن و... تفاوت میکند . در حال حاضر 30 تا 45 درصد افراد به یکی از انواع اختلالات خواب مبتلا هستند. بیخوابی شایعترین نوع اختلالات خواب بوده و نیاز به ارزیابی دقیق علل زمینه ای دارد .
مواد و روش ها
روش بررسی در این تحقیق ، بصورت کتابخانه ای و با استفاده ازمنابع طب سنتی ، طب نوین، منابع دینی و مقالات علمی بوده است . مطالب مرتبط با خواب و بیخوابی ، علایم و عوارض ناشی از آن در هر دو مکتب ، مطرح و در انتها با بررسی مقایسه ای بین این دو ، نتیجه گیری بعمل آمده است .
نتیجه گیری
طب رایج ، طب سنتی و منابع اسلامی در رابطه با خواب ، اختلالات خواب ، علل و راه های رفع آن مطالب جامع و کاملی را ارائه نموده اند . مسئله کمبود خواب و بیخوابی ، تحت عنوان Insomnia در منابع طب نوین و« سهر» در منابع طب سنتی مورد بحث قرار گرفته است . علل بیخوابی در طب نوین ناشی از بیماری های داخلی و یا ناشی از بیماری های روانی و در طب سنتی ، اسباب آن ، درد ، اندوه ، شادی ، خشم ،... و البته همراه با عوارض متعدد میباشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
183
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!