زیتون در دیدگاه طب سنتی ایرانی با محوریت کتاب الشامل الطبیه حکیم قرشی

چکیده:
سابقه و هدف
برای اهمیت زیتون همین کافی است که قران کریم درهفت آیه به آن اشاره کرده است. زیتون گیاهی است متعلق به تیره اولئاسه که میوه، برگ، شاخه، صمغ وروغن آن دارای مصارف غذایی ودرمانی می باشد. همچنین دارای جرم روغنی است که موجب همیشه سبزبودن وعدم ریزش برگهای آن میباشد. رژیم غذایی دارای زیتون یا روغن آن (رژیم مدیترانه ای) بعنوان یک منبع اسید چرب غیر اشباع می تواند درکاهش ریسک بیماری های قلبی –عروقی، فشارخون، دیابت وچاقی موثر باشد.
مواد و روش ها
در این مقاله روش معرفی گیاهان دارویی کتاب الشامل بعنوان الگوی کار قرار داده شده، ودر کنار آن از دیگر کتب مرجع طب سنتی مانند مخزن الادویه، تحفه المومنین، ومقالات طبی جدید استفاده شده است.
یافته ها
در برگ وشاخه های زیتون عفوصتی ظاهر است که دلیل قوه قابضه اکثر اجزای این درخت میباشد. زیتون خام ورسیده از نظرنوع ومیزان مواد تشکیل دهنده تفاوت اساسی دارند که همین موضوع موجب اختلاف مشهود درطبیعت وخواص آنها می شود. زیتون خام، طبیعت سرد وخشک وزیتون رسیده طبیعت گرم وخشک دارد. خوردن زیتون پرورده (درنمک یا سرکه) به همراه غذا، مقوی معده بوده وبه هضم غذا کمک می کند، واز عصاره برگ آن در درمان بیماری های دهان ودندان استفاده می شود..
نتیجه گیری
در صورت داشتن شناخت علمی از طبیعت وخواص قسمت های مختلف گیاه زیتون می توان بهترین استفاده غذایی ودارویی را از این گیاه نمود، وازعوارض ناشی از مصرف نسنجیده وبی مورد آن پیشگیری کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
275
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!