بررسی میزان آمادگی برای رویارویی با زمین لرزه در مدارس متوسطه دخترانه استان ایلام (دهلران و مورموری) سال تحصیلی 95-94

چکیده:
هدف
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان آمادگی برای مقابله با زمین لرزه در مدارس متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام در دو منطقه (دهلران و مورموری) است.
روش
روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بود. در این پژوهش، از پرسشنامه، مصاحبه و چک لیست استفاده شد. در پژوهش کمی، از دو پرسشنامه، که یکی محقق ساخت بود، استفاده شد. پایایی آنها با آلفای کرونباخ در پرسشنامه فرامرزی نیا و همکاران (1393)، 80/0 و پایایی پرسشنامه محقق ساخته دانش آموزان، مدیران و معلمان به ترتیب، 80/0 و 90/0 محاسبه شد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معلمان و دانش آموزان مشغول به کار و تحصیل در سال 95-94 در مدارس متوسطه دخترانه ایلام (دهلران و مورموری) انتخاب شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 291 نفر از دانش آموزان و 91 نفر از معلمان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی، از روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در قسمت آمار استنباطی برای آزمون سوالات، از روش های (آزمون نسبت و آزمون تی تک نمونه) استفاده شد.
بخش کیفی پژوهش، روش نمونه گیری در مصاحبه به صورت تمام شمار انتخاب شد، که از هر 8 مدیر مدرسه مصاحبه به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دانش آموزان، مدیران و معلمان دارای آمادگی به نسبت مطلوب برای رویارویی با زمین لرزه هستند؛ اما، این آمادگی کافی نبوده و نیاز به تقویت دو بعد مهارتی و آگاهی در دانش آموزان و معلمان وجود دارد. در زمینه بعد فیزیکی (استحکام و ایمنی ساختمان) مدارس دارای وضعیت نامطلوبی است.
نتیجه گیری
با توجه به زلزله خیز بودن مناطق، برای ارتقای دو بعد (آگاهی و مهارت) نیاز به برگزاری مانورهای هدفمند، مستمر و کاربردی است. همچنین در زمینه بعد فیزیکی نیاز به مقاوم سازی مدارس است.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!