سلول های IgM+CD5+ در مدل موشی سرطان با رده سلولی BCL1

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده از مدل های حیوانی برای توسعه درمان های جدید به ویژه در بیماری های مهمی مثل سرطان ها امری مهم و ضروری است. در این مطالعه ایجاد سرطان (لوسمی) با تزریق وریدی سلول سرطانی و بررسی مارکرهای سلولی در طحال و خون حیوان پیگیری شده است.
مواد و روش ها
تعداد پنج میلیون سلول BCL-1 به ورید دمی موش های هم نژاد BALB/c تزریق شد. پنج موش بعد از دو هفته و پنج موش دیگر چهار هفته بعد کشته شدند و تغییرات ایندکس طحال، سلول های خون محیطی و تغییرات بافتی در آن ها بررسی شد. سلول های طحال و خون با استفاده از مارکرهای IgM و CD5 در فلوسیتومتری از نظر حضور سلول های سرطانی بررسی شدند.
یافته ها
ایندکس وزنی و نسبت سطح طحال در موش های تزریق شده افزایش معنادار از نظر آماری داشت (05/0p<)، بالاترین افزایش سطح در گروه چهار هفته ای دیده شد (حدود 1.5 برابر کنترل). نسبت لنفوسیت به نوتروفیل در لام خون محیطی از 4.9 به 8.8 رسید (05/0p<). درصد سلول هایIgM+CD5+ در طحال موش ها از حدود 2.5درصد در گروه کنترل به 14درصد در گروه دو هفته و 32درصد در گروه چهار هفته رسید. این سلول ها در خون نیز از حدود 2درصد به 8.8درصد افرایش یافتند. در بررسی هیستولوژیک طحال، گسترش پالپ سفید مشاهده شد.
نتیجه گیری
در روش فوق، سلول های سرطانی در حیوان مستقرشده گسترش می یابند. تغییرات ابعاد طحال، نسبت لنفوسیت به نوتروفیل خون و درصد سلول های IgM+CD5+ می توانند برای پیگیری وضعیت استقرار سلول های سرطانی در حیوان مورداستفاده قرار گیرند و شاخصی برای تحقیقات درمورد روش های درمانی جدید باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!