تنوع در جمعیت های پسیل معمولی پسته، Agonoscena pistaciae (Hem.: Psyllidae)، مرتبط با سطوح کنترل شیمیایی متفاوت: شکل بال باریک تر در شرایط استرس زا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پسیل معمولی پسته، Agonoscena pistaciae Burckhardt & Lauterer (Hem.: Psyllidae)، یک آفت کلیدی درختان پسته در ایران است. پوره ها و حشرات بالغ به طور مستقیم به پسته آسیب می زنند؛ آن ها با استخراج مقدار زیادی از شیره گیاهی باعث تولید عسلک و پیچیدگی برگ ها می-شوند و خسارت اقتصادی ایجاد می کنند. شناخت چندانی درباره تنوع درون گونه ای پسیل معمولی پسته در مناطق با شرایط استرس زا، مانند نواحی تحت کاربرد شدید آفت کش ها وجود ندارد. بنابراین، این مطالعه با کاربرد روش ریخت سنجی هندسی طراحی شد تا 1) تفاوت های ریخت-شناختی در شکل بال در جمعیت های تحت سطوح مختلف کاربرد حشره کش ها در استان کرمان، به عنوان عمده ترین تولید-کننده پسته دنیا و 2) ارتباط بین داده های ریخت شناختی و مولکولی (حاصل مطالعات گذشته) را بررسی کند. در این مطالعه، جمعیت های موردنظر از نواحی مختلف با سطوح شدید و کم کاربرد آفت کش جمع آوری شدند. نتایج نشان داد که شکل بال (01/0 > P) و اندازه بال (01/0 > P) بین جمعیت های مختلف با سطوح مختلف کنترل شیمیایی متفاوت است. براساس نتایج، بال باریک تر در جمعیت های پسیل پسته موجود در شرایط استرس زا دیده شد (جمعیت های با کنترل شیمیایی شدید). با وجود رشد معنی دار آلومتریک، زمانی که اندازه بال ثابت نگه داشته شد، شکل بال هنوز به طور معنی داری ثابت بود، که اهمیت نقش تغییرات ژنتیکی در تغییرات ریخت شناختی مشاهده شده را نشان می دهد. به علاوه، نتایج ارتباط بین داده های ریخت سنجی و مولکولی (حاصل از مطالعات گذشته) را نشان داد. براساس نتایج، ممکن است یک فرایند تکاملی مقاومت به حشره کش-ها در حال گسترش باشد، بنابراین برنامه های مدیریت مقاومت به حشره کش ها در برخی از مناطق مورد بررسی توصیه می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
353 تا 362
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!