ارزیابی میزان خطای محاسبات دز سیستم طراحی درمان در ریه هنگام درمان با الکترون به روش Three-Dimensional Conformal Radiation Therapy (3D-CRT)

چکیده:
مقدمه
محاسبات دقیق دز در نواحی ناهمگن بدن مانند ریه، می تواند برای سیستم های طراحی درمان پیچیده باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان خطای سیستم طراحی درمان (Treatment planning system یا TPS) Targeted Image-Guided Radiation Therapy (TiGRT) در محاسبه ی توزیع دز الکترون ها در بافت ریه هنگام درمان با الکترون به روش 3-dimensional conformal radiation therapy (3D-CRT) بود.
روش ها
تکنیک تابش مستقیم الکترون با انرژی 10 مگاالکترون ولت، با استفاده از TPS بر روی تصاویر Computed tomography scan (CT scan) فانتوم Rando اجرا شد. سپس، فانتوم مطابق با تکنیک مورد نظر با دستگاه Siemens primus تحت تابش قرار گرفت. اندازه گیری دز با استفاده از دزیمترهای ترمولومینسانس (Thermo luminescent dosimeter-100 یا TLD-100) LiF در ریه انجام شد. سپس، مقادیر دز محاسبه شده با TPS و نتایج حاصل از اندازه گیری با هم مقایسه شد.
یافته ها
کمینه و بیشینه ی درصد خطای محاسبات توزیع دز توسط TPS در مقایسه با مقادیر مربوط به اندازه گیری های انجام شده، به ترتیب در مرز بین دیواره ی قفسه ی سینه- ریه (86/0 درصد) و انتهای ریه (14/76 درصد) رخ داد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد TPS قادر به اجرای برخی از تصحیحات مربوط به ناهمگنی ها هنگام الکترون درمانی نیست. در این مطالعه، ناهمگنی ها شامل استخوان های دنده و بافت ریه بود. خطاهای محاسبه شده، ممکن است در نتیجه ی در نظر نگرفتن تولید پرتوهای ثانویه و پراکندگی متعدد الکترون ها هنگام برخورد الکترون با استخوان های دنده و همچنین، آلودگی به پرتوی ایکس در انتهای برد الکترون ها باشد. بنابراین، محاسبات توزیع دز پرتوهای الکترونی که توسط TPS در بافت ریه انجام شد، با عدم قطعیت همراه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
900 تا 904
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!