اثر 6 هفته تمرین شنا و مکمل دهی عصاره آلوورا بر سطوح سایکلواکسیژناز-2 و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی در موش های مبتلا به سرطان سینه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فعالیت ورزشی منظم با بهبود کیفیت زندگی و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط است، اما مکانیسم های زمینه ساز مشخص نیست. علاوه بر این، آلوورا ممکن است تاثیرات ضدسرطانی و ضدالتهابی داشته باشد. در تحقیق حاضر، تاثیر 6 هفته تمرین شنا به همراه مکمل دهی آلوورا بر سطوح سرمی سایکلواکسیژناز-2 و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی در موش های مبتلا به سرطان سینه بررسی گردید.
روش بررسی
در این تحقیق نیمه تجربی، 35 سر موش بالب سی با محیط آزمایشگاه و تمرینات شنا آشنا شدند، سپس بافت تومور آدنوکارسینومای موشی به صورت زیرپوستی کاشت شد و یک هفته پس از آن، موش ها به گروه های 7تایی شامل: تمرین، تمرین+ عصاره، عصاره و کنترل (سرطانی) تقسیم شدند. گروه پنجم (به عنوان کنترل سالم) شامل 7 سر موش بود. گروه های تمرین، تمرینات شنا را به مدت 6 هفته انجام دادند و گروه های عصاره به طور روزانه، عصاره آلوورا را به میزان 300 میلی گرم برکیلوگرم در روز دریافت کردند. نمونه های خونی 48 ساعت پس از آخرین جلسه، از بطن راست گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه در سطح معنی داری، 05/0>p تحلیل شدند.
یافته ها
با القای تومور سرطانی، سطوح COX-2 وVEGF در موش ها افزایش یافت (05/0>p). پس از 6 هفته، مقادیرVEGF در هر دو گروه تمرینی و مقادیر COX-2 در گروه عصاره نسبت به گروه کنترل سرطانی، پایین تر بود (05/0>p)؛ با این حال، این مقادیر بیشتر از گروه کنترل سالم بود.
نتیجه گیری
طبق نتایج، تمرین شنا و مکمل آلوورا ممکن است افزایش سطوح در گردش COX-2 وVEGF در اثر القای بافت توموری را تضعیف کند، اما نمی تواند مقادیر افزایش یافته را به سطوح نرمال بازگرداند.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!