نقش میانجی سرسختی روان شناختی و برون گرایی در رابطه ی تقاضاهای شغلی با استرس و افسردگی مردان شاغل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استرس و افسردگی از دلایل عمده کاهش بهره وری نیروی انسانی در کار هستند. با توجه به این که تغییر عوامل استرس زای شغلی بسیار سخت می باشند، نقش متغیرهای شخصیتی که بتوانند اثرات این عوامل را تعدیل کنند بسیار حایز اهمیت است. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی سرسختی روان شناختی و برون گرایی در رابطه ی تقاضاهای شغلی با استرس و افسردگی انجام شده است.
روش بررسی
این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بود. نمونه ی این پژوهش 184 مرد شاغل بودند که از بین مردان شاغل در استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس ویژگی های دانشی مورگسون و هامفری(2006)، مقیاس اصلاح شده ی سرسختی-نسخه ی نروژی(هیستد و همکاران، 2010)، فهرست افسردگی بک، استیر و براون(1996) (BDI-II)، مقیاس استرس ادراک شده وارتیگ و همکاران(2013) و مقیاس برون گرایی پرسشنامه ی NEO_FFI(کاستا و مک کرا، 1989) پاسخ دادند.
یافته ها
یافته های این پژوهش نشان داد که در رابطه ی تقاضاهای شغلی و استرس کارکنان، سرسختی روان شناختی(B=-0.366، sig=0.05B=-) و برون گرایی(B=-0.155، sig=0.05) فرد نقش میانجی کامل را ایفا می کنند و در رابطه ی تقاضاهای شغلی و افسردگی، سرسختی روان شناختی(B=-1.399، sig=0.05) میانجی کامل بود. همچنین مدل نهایی پژوهش با داده ها از نظر شاخص های مطلق، تطبیقی و مقتصد برازش داشت(GFI=0.925; TLI= 0.953، RMSEA= 0.056).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، افراد با سرسختی بالا، تقاضاهای شغلی را به عنوان چالشی ادراک می کنند که باید با آن درگیر شوند و بر آن کنترل پیدا کنند و لذا تقاضاهای شغلی در مورد این افراد نمی تواند لزوما منجر به استرس و افسردگی گردد. افراد برون گرا نیز با توجه به عواطف مثبت، حمایت اجتماعی و گرایش به موفقیت، با تقاضاهای شغلی سازگار می شوند و این تقاضاها منجر به استرس در آنان نمی گردد. با توجه به نتایج این پژوهش به شرکت ها و سازمان ها پیشنهاد می گردد که در فرآیند گزینش و آموزش خود در مشاغل با تقاضاهای شغلی بالا، سرسختی روان شناختی و برون گرایی آنان را مورد توجه قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!