راهکار بالینی پیش گیری، تشخیص و درمان آسیب های چشمی زودرس و تاخیری ناشی از تماس با گاز خردل

چکیده:
هدف

تدوین راهکار بالینی پیش گیری، تشخیص و درمان آسیب های چشمی زودرس و مزمن و تاخیری ناشی از تماس با گاز خردل
روش پژوهش: در راستای تدوین این راهکار بالینی، سوالات بالینی توسط گروه بومی سازی طراحی گردید. پایگاه ها و وب سایت های مرتبط مانند National Guidelines Clearinghouse، Cochrane، PubMed و National Institute for Clinical Excellence برای یافتن راهنماهای بالینی مشابه و پاسخ به سوالات بالینی جستجو شدند. از آنجایی که راهنمای بالینی در این زمینه موجود نبود، به منظور یافتن شواهد مورد نیاز مقالات انگلیسی و فارسی از پایگاه ها و وب سایت های مذکور استخراج گردید. جزییات مربوط به هر یک از مقالات در جداول، خلاصه و مورد نقد و بررسی قرار گرفت و سپس با در نظر گرفتن معیارهای مزیت بالینی و بومی سازی، یک یا چند توصیه بالینی در پاسخ به هر سوالات تدوین گردید. توصیه های بالینی به همراه شواهد پشتیبان آن ها، جهت نمره دهی برای اساتید صاحب نظر سراسر کشور ارسال شد. در نهایت میزان توافق اساتید برای هر توصیه براساس نمره های داده شده مشخص گردید.

یافته ها

از آن جایی که در مورد کلیه توصیه ها توافق وجود داشت، توصیه ها براساس پیشنهادات اساتید، ویرایش گردیدند و راهکار بالینی « پیش گیری، تشخیص و درمان آسیب های چشمی زودرس و تاخیری ناشی از تماس با گاز خردل» در سه بخش و در قالب 98 توصیه تدوین شد.

نتیجه گیری

با توجه به عدم وجود توصیه بالینی در زمینه صدمات چشمی ناشی از گاز خردل، توصیه های این راهکار بالینی می تواند در پیش گیری از صدمات چشمی ناشی از گاز خردل و هم چنین استانداردسازی تشخیص، درمان و پی گیری بیمارانی که دچار آسیب های چشمی ناشی از گاز خردل شده اند در سراسر جهان موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!