اثر مهاری کورکومین بر فسفریلاسیون NFκB-p65 القاشده توسط هیدروژن پراکسید در سلول های اندوتلیال آئورت گاوی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
NFκB یک فاکتور هسته ای دایمر و دارای چندین زیرواحد است. p65 یکی از زیرواحدهای NFκB است که فسفریلاسیون آن در اثر استرس اکسیداتیو به فعال شدن NFκB منجر می گردد. عدم تعادل میان استرس اکسیداتیو و ظرفیت آنتی اکسیدانی در پاتوژنز بسیاری بیماری ها مشارکت می کند. استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند به عنوان استراتژی پیشگیری بیماری های التهابی موردتوجه قرار گیرد. از میان ترکیبات آنتی اکسیدانی کورکومین یک ترکیب طبیعی پلی فنول بوده که از زردچوبه استخراج و خنثی کننده ی رادیکال های آزاد است که بدن را از استرس اکسیداتیو محافظت می کند.
مواد و روش ها
سلول های اندوتلیال آئورت گاو با غلظت های متفاوت H2O2(μM 200، 80، 20، 10) تیمار گردیدند و در غلظت Mμ200 افزایش فسفریلاسیون p65 مشاهده شد. سپس جهت بررسی اثر مهاری کورکومین بر فسفریلاسیون القاشده توسط H2O2 سلول ها با غلظت های μM5، 10 کورکومین انکوبه گردیدند. غلظت پروتئین با روش برادفورد اندازه گیری و میزان فسفریلاسیون p65 با روش وسترن بلات ارزیابی شد.
نتایج
یافته های ما نشان می دهد که میزان فسفریلاسیون p65 به دنبال تیمار با H2O2 در غلظت μM200 در مقایسه با کنترل به میزان حدود 2 برابر افزایش نشان داد و این اثر افزاینده H2O2 پس از 30 دقیقه (03/0: P) و 2 ساعت (015/0:P) تیمار در غلظت μM10 کورکومین کاهش یافت.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که یکی از مکانیسم های ضدالتهابی کورکومین از طریق مهار فسفریلاسیون زیر واحد p65 و مسیر NFκB است.
زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!