ارزیابی متغیرهای مورفولوژیکی و رویشی دو گونه Populus alba L. و Populus nigra L. به منظور معرفی صفات مرتبط با رویش درختی (مطالعه ی موردی: استان های کرمانشاه، زنجان و اصفهان)

چکیده:
صفات مورفولوژیکی همبسته با تولید چوب که کمتر تحت تاثیر شرایط محیط قرار می گیرند، می توانند به عنوان جایگزینی برای انتخاب غیرمستقیم پایه های صنوبر با تولید بالا مورداستفاده قرار گیرند. بدین منظور در تحقیق حاضر همبستگی بین صفات مورفولوژیکی و متغیرهای رویشی در درختانPopulus alba L. و Populus nigra L. مستقر در استان های کرمانشاه، زنجان و اصفهان موردبررسی قرار گرفت. به منظور یکسان سازی شرایط محیطی قلمه ها در قالب طرح آزمایشی بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در محل ایستگاه تحقیقاتی البرز کرج کاشته شدند. در میانه و پایان فصل رویش، 16 صفت مورفولوژیکی برگ و 8 متغیر رویشی اندازه گیری شدند. ارتباط بین داده ها، از طریق آزمون های همبستگی موردبررسی قرار گرفت. همچنین به منظور بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم صفات همبسته با ارتفاع به عنوان متغیر وابسته با عملکرد تولید از تجزیه علیت استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که در گونه P. nigra مجموع سطح برگ با ارتفاع همبستگی مثبت زیادی داشت و تجزیه علیت نشانگر اثرات مستقیم و غیرمستقیم مثبت مجموع سطح برگ بر ارتفاع بود. در گونه P. alba اگرچه مجموع سطح برگ با ارتفاع همبستگی نداشت ولی با سه متغیر رویشی دیگر همبستگی مثبت نشان داد، بنابراین صفت مورفولوژیکی مجموع سطح برگ، به عنوان صفت در ارتباط با رویش معرفی شد. درمجموع نتایج تحقیق نشان داد که می توان از صفات مورفولوژیکی برگ، برای انتخاب غیرمستقیم پایه های صنوبر با رویش بالا استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!