اثرات مهار بیان ژن Msi2 بر الگوی بیانی مسیر Musashi2-Numb و ژن های درگیر در تکثیر و آپوپتوز سلول های لوکمی میلوئیدی مزمن

چکیده:
سابقه و هدف
بیان ژن Numb به عنوان ژن تعیین کننده سرنوشت سلول، سبب کاهش رشد سلول های لوکمیایی و سطوح بالای ژن Msi2 منجر به مهار بیان ژن Numb در سلول های لوکمی میلوئیدی مزمن می گردد. هدف[a1] از مطالعه، مهار ژن Msi2 توسط استراتژی RNAi و اثرات مهار Msi2 بر بیان محور Musashi2-Numb و ژن های درگیر در تکثیر و آپوپتوز سلول های لوکمیایی K562 بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، الیگونوکلئوتید siRNA سنتتیک که ژن Msi2 را هدف قرار می دهد، با استفاده از لیپوفکتامین به سلول های K562 به صورت دو بار تکرار ترانسفکت شد. تغییر بیان ژن های Msi2 ، Numb ، P21 و Bcl-2 ، 24 و 48 ساعت پس از ترانسفکشن، توسط Real-time PCR ارزیابی شد. از آزمون فلوسایتومتری Annexin V-PI جهت ارزیابی القای آپوپتوز استفاده شد. آنالیز آماری با آزمون t-test انجام گرفت.
یافته ها
با مهار ژن Msi2 ، بیان ژن Numb در رده سلولی K562 پس از 48 ساعت به بیش از دو برابر افزایش و متعاقب با آن، بیان ژن P21 به عنوان تنظیم کننده کلیدی چرخه سلولی افزایش و بیان ژن Bcl-2 به عنوان ژن ضد آپوپتوز کاهش یافت(05/0 p<). نتایج[a2] آزمون فلوسایتومتری، حاکی از افزایش القای آپوپتوز در سلول های K562 ، به بیش از 52% و 60% به ترتیب 24 و 48 ساعت پس از ترانسفکشن بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد ژن Msi2 گزینه ای اختصاصی برای هدف گیری سلول های لوکمیایی بوده و مهار آن از طریق استراتژی RNAi منجر به القای آپوپتوز در سلول های لوکمیایی می گردد؛ که ممکن است گامی موثر به سوی درمان نهایی لوکمی به شمار آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!