مکان یابی بهینه مراکز درمانی شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در شهر مراغه

چکیده:
مقدمه
مراکز درمانی به طور مستقیم در تامین سلامت فرد و جامعه تاثیر می گذارند و دسترسی سریع و ارزان به این مراکز در جوامع شهری، مهم و ضروری است. بنابراین، بحث مکان یابی مراکز درمانی به گونه ای که بتواند در افزایش سطح رفاه ساکنان و تامین سلامت آن ها تاثیر داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای مکان های مناسب و دارای اولویت برای احداث مراکز درمانی جدید در شهر مراغه بود.
روش بررسی
این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی در سال 1396 در شهر مراغه انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع کتابخانه ای، مشاهدات میدانی و نقشه های کاربری اخذ شده از شهرداری این شهر به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار ArcGIS و نرم افزار الحاقی فرایند تحلیل سلسله مراتبی Analytic hierarchy process (AHP) Expert Choice مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
معیار مجاورت با مراکز مسکونی با وزن 190/0 و فاصله از مراکز درمانی موجود با وزن 150/0، بیشترین تاثیر را در احداث مراکز جدید داشتند. همچنین، با هم پوشانی لایه های مربوط به 15 معیار، پهنه های مختلف شامل مکان های بسیار مناسب، مناسب، نسبتا مناسب، نامناسب و بسیار نامناسب جهت احداث مراکز درمانی جدید مشخص گردید.
نتیجه گیری
مراکز درمانی موجود در شهر مراغه به صورت مناسب توزیع نشده اند که این موضوع می تواند نقش موثری در سلامتی ساکنان مناطق فاقد مراکز درمانی داشته باشد. در این زمینه، قابلیت سیستم اطلاعات جغرافیایی Geographical Information System (GIS) در زمینه مکان یابی مناسب برای مراکز درمانی مشخص شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!