کاهش شکاف آموزش- بالین با استفاده از مدل پرستار پژوهشگر بالینی

چکیده:
زمینه و هدف
از دلایل اصلی شکاف آموزش-بالین در پرستاری، فقدان آموزش کافی پرسنل بالینی در جستجوی اطلاعات و مهارت های ارزیابی انتقادی شواهد پژوهشی می باشد. در این رابطه، مدل پرستار پژوهشگر بالینی برای استفاده در آموزش و نظارت پرستاران در استفاده از بهترین شواهد موجود به منظور بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری معرفی شده است. هدف از این مطالعه، مرور منابع درباره مدل پرستار پژوهشگر بالینی و معرفی ابعاد و مراحل این مدل به منظور زمینه سازی اجرای آموزش مبتنی بر شواهد در بستر پرستاری بالینی کشور می باشد.
روش ها
در این مطالعه مروری، برای دستیابی به منابع، از پایگاه داده های مختلف داخلی و خارجی شامل PubMed، Scopus، Google Scholar و SID استفاده گردید. مقالات منتشر شده از سال 2005 تاکنون به دو زبان فارسی و انگلیسی جستجو شدند.
نتایج
در جستجوی اولیه با کلمات کلیدی («clinical scholar» OR «clinical scholar model» OR «clinical nurse scholar model») و معادل فارسی آنها در مجموع 2545 مطالعه یافت شد که در بررسی نهایی عنوان و چکیده های آنها، 9 مقاله مرتبط با موضوع اصلی این مطالعه بودند و برای مرور انتخاب شدند. یافته ها به صورت سرفصل هایی از جمله پیش زمینه طراحی مدل، اجزای و مراحل مدل، اهداف کاربردی مدل، خصوصیات پرستار در مدل، نحوه اجرای مدل و در نهایت کاربرد مدل در بالین و آموزش بحث شدند.
نتیجه گیری
مدل پرستار پژوهشگر بالینی یکی از مفید ترین مدل های موجود برای ارتقاء مراقبت مبتنی بر شواهد در پرستاری و کاهش شکاف بین آموزش و بالین است. دانش آموختگان دکتری پرستاری چنانچه به عنوان عامل آموزش دهنده مراقبت مبتنی بر شواهد با به کارگیری این مدل به پرستاران بالینی در جستجو و ارزیابی انتقادی بهترین شواهد، استفاده از آن شواهد در مراقبت از بیمار و در نتیجه بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری کمک کنند می توانند با اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد شکاف بین آموزش دانشگاهی پرستاری و فعالیت های بالینی را به حداقل برسانند.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!