بررسی مقایسه ای بیان ژن AXIN2 در انواع پولیپ های روده بزرگ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیشتر سرطان های روده بزرگ از پولیپ ها منشا می‏گیرند. بررسی میزان بیان ژن‏های دخیل در رشد و توسعه تومور بر روی پولیپ های روده بزرگ می تواند عاملی برای تشخیص روند بدخیمی پولیپ ها باشد. AXIN2، ژن هدف مسیر Wnt می باشد و سطح هسته ای β-catenin را تنظیم می کند. هدف از این مطالعه بررسی میزان بیان ژن AXIN2 در پولیپ های روده بزرگ و ارتباط آن با ویژگی های پاتولوژیک پولیپ بود.
روش بررسی
جامعه مورد بررسی مراجعین دارای پولیپ روده بزرگ، به بیمارستان طالقانی تهران، از مهر ماه سال 94 تا اردیبهشت سال 95 بودند. تعداد 44 نمونه بیوپسی پولیپ و 10 نمونه بافت نرمال به همراه مشخصات دموگرافیک و بالینی بیماران جمع آوری و میزان بیان ژن AXIN2، به روش Real-time PCR مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج توسط ABI Prism 7500 Sequence Detection System (SDS) software، version 2.1.0 (Applied Biosystems Inc.، Foster City CA، USA) و GraphPad Prism، version 3 (GraphPad Software Inc.، La Jolla، CA، USA) آنالیز و تغییرات بیان ژن در گروه های مختلف پولیپ نسبت به بافت نرمال با روش 2-DDCt بررسی شد.
یافته ها
داده ها، نشان دهنده افزایش بیان ژن AXIN2 در پولیپ های روده بزرگ نسبت به بافت نرمال (2RQ>) بود، که در پولیپ‏های آدنوما به طور معناداری از گروه هایپرپلاستیک بیشتر بود (0/015P=). همچنین فعالیت AXIN2 در ناحیه کولون، برخلاف رکتوم، نسبت به بافت نرمال بالاتر بود.
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهند که الگوی بیانی AXIN2، در روند شکل گیری پولیپ از بافت نرمال، تغییر چشمگیری می کند. بیان افزایش یافته این ژن می تواند به عنوان یک مارکر تفکیکی در جداسازی پولیپ های آدنوما از هایپرپلاستیک، مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، محل قرارگیری پولیپ در سطح فعالیت AXIN2 موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
358 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!