مدل سازی خشک شدن لایه نازک خمیر خرمای مضافتی (Phoenix dactylifera L.)

چکیده:
سابقه و هدف
بر طبق آمار فائو، ایران در سال های 2011 و 2012 ایران با تولید حدود 1023130 میلیون تن خرما در سال 2010، سومین تولیدکننده جهان بعد از مصر و عربستان صعودی بوده است. با این حال حدود 30 درصد خرمای تولیدی از بین می رود. خمیر خرما یکی از محصولات فرعی است که می‏تواند به کاهش ضایعات کمک کند. کاهش رطوبت و میزان فعالیت آبی خرما و خمیر آن می تواند به افزایش بازده تولید کمک کند. این مطالعه به بررسی تجربی ویژگی های خشک شدن لایه نازک خمیر خرما در شرایط متفاوت خشک شدن و تعیین تاثیر دو شاخص دما و ضخامت روی زمان و سرعت خشک شدن خمیر خرما و یافتن بهترین مدل تجربی می پردازد.
مواد و روش ها
خرمای رقم مضافتی پوست گیری، هسته گیری و خمیر شد. سپس در دمای 18 درجه سانتی‏گراد نگهداری شد و قبل از هر آزمایش با دمای هوای متعادل سازی شد. خصوصیات خشک شدن لایه نازک خمیر خرمای مضافتی به صورت تجربی در خشک کن هوای داغ بررسی شد. دمای هوا با سنسورهای دمای متصل به ترموکوپل کنترل شد. تغییرات وزن از طریق لودسل با دقت 1/0± گرم و در فاصله زمانی ده ثانیه در رایانه ثبت شد. خمیر خرما در قالب طرح آزمایشی فاکتوریل در سه سطح دمایی (70، 80 و 90 درجه سانتی گراد) و دو سطح ضخامت (3 و 5 میلی متر) با سرعت ثابت جریان هوای داغ (5/1 متر بر ثانیه) و در سه تکرار خشک شد. هشت مدل ریاضی (لوئیس، هندرسون و پابیس، پیج، پیج اصلاح شده، میدیلی، مدل خزایی، نفوذ و نمایی) برای توصیف رفتار خشک شدن خمیر خرما در خشک کن هوای داغ بررسی شد.
یافته ها
نتایج آزمون های انجام شده با خشک کن هوای داغ بیان می کند که دمای هوای خشک کن عامل اصلی و تعیین کننده بر سرعت خشک شدن است. افزایش دمای خشک شدن در هر دو ضخامت، به سرعت نسبت رطوبت (MR) را کاهش می دهد، در نتیجه سرعت خشک شدن افزایش و زمان خشک شدن کاهش می‏یابد. دو مدل پیج و خزایی مناسب‏ترین مدل ها جهت توصیف رفتار خشک شدن خمیر خرما بودند. دمای هوای خشک کردن بیشترین و ضخامت خمیرخرما کمترین تاثیر را روی کینتیک خشک شدن خمیرخرما داشت. نفوذ موثر آب در محدوده مورد مطالعه 9-10×5517/1 تا 10-10×1806/2 مترمربع بر ثانیه تغییر نمود. انرژی فعال‏سازی 166/13 کیلوژول بر مول محاسبه گردید. وابستگی دمایی ضریب نفوذ به میزان رضایت بخشی توسط معادله ساده شبه آرنیوسی توصیف شد.
نتیجه گیری
دمای خشک شدن و ضخامت دو عامل مهم در خشک شدن خمیر خرما هستند. تاثیر دما نسبت به ضخامت بسیار معنی دارتر می‏باشد. افزایش دمای خشک ‏کن، به میزان معنی داری روی رطوبت تعادلی و زمان خشک شدن تاثیر داشت. خشک شدن خمیر خرما در تمام دماهای آزمایشی در محدوده سرعت نزولی رخ داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!