بررسی میزان اثر و نقش پوشش گیاهی بر متغیرهای تعیین کننده آسایش حرارتی فضای باز

مطالعه موردی: اقلیم گرم و خشک سیستان
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فضای باز عرصه ای برای بسیاری از فعالیت های روزمره و بهبود شرایط زندگی در محیط های باز، یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث میان معماران و شهرسازان است. پژوهش حاضر تلاش کرده است تا با توجه به ضرورت و نیاز روانی که انسان به حضور در فضاهای باز دارد و اهمیتی که در برقراری آسایش در این گونه فضاها احساس می شود، برای حضور طولانی تر و با کیفیت تر افراد در این دسته از فضاها، ضمن بررسی و شناخت ویژگی های ساختاری فضای سبز، عوامل موثر در ایجاد و تعدیل شرایط آسایش حرارتی در فضای باز تحت اثر فضای سبز را مورد کنکاش قرار داده و میزان اثر هر عامل را مشخص نماید. همچنین، انتخاب منطقه سیستان در اقلیم گرم و خشک حاشیه کویر واقع در شرق ایران که امروزه به دلیل خشک سالی دست خوش تغییرات اقلیمی زیادی شده است به عنوان مطالعه موردی، انتخابی مناسب در بین مناطق گرم و خشک ایران به حساب می آید. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی و کشف عوامل موثر پوشش گیاهی در ایجاد آسایش حرارتی فضای باز در اقلیم گرم و خشک سیستان و تعیین میزان اثر به منظور بهبود شرایط خرد اقلیم سبز می باشد.
برداشت های میدانی در 29 موقعیت مکانی و در دو سایت متفاوت - صرفا فضای سبز و ترکیبی از فضای سبز و ساختمان - در نزدیکی یکدیگر در دانشگاه زابل توسط دستگاه های هواشناسیKestrel ، WBGT وTES طی گرم ترین روزهای سال در تیر و مرداد 1395 با فواصل زمانی 3 ساعته و در سه مقیاس اقلیم خرد، اقلیم محلی و اقلیم شهری انجام گرفت. پارامترهای دمای هوا، رطوبت نسبی، سرعت جریان باد و دمای کروی در هریک از نقاط تعیین شده برداشت و میانگین دمای تابشی نیز با استفاده از داده های فوق محاسبه گردید. در نهایت تحلیل آماری و منطقی روابط بین متغیرهای حاصل از کار میدانی به کمک نرم افزار Minitab و با استفاده از معیار آسایش گرمایی فضای باز WBGT انجام پذیرفت.
بر اساس تحلیل های انجام یافته و با بررسی وضعیت پارامترهای موثر بر آسایش حرارتی مشاهده شد که فضای سبز در محل خود شرایط محیطی را بهبود بخشیده و در مجموع می تواند شرایط آسایش حرارتی فضای باز را تعدیل نماید؛ اما بلافاصله با عبور از فضای سبز شرایط محیطی به وضعیت قبل برمی گردد. علاوه بر آن بیشترین تاثیر فضای سبز از بین پارامترهای محیطی بر سرعت باد و میانگین دمای تابشی دیده شد. مقایسه مقیاس های مختلف اقلیم نیز نشان داد که شرایط آسایش حرارتی در اقلیم خرد در زمان و مکان مورد مطالعه این تحقیق، مناسب تر از شرایط اقلیم شهری و اقلیم شهری مناسب تر از اقلیم محلی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!