غربالگری چند ژنوتیپ جو در برابر قارچ عامل سفیدک سطحی و بررسی نقش تعدادی از ژن های مرتبط با بیماریزایی و NH1 در مقاومت به بیماری

پیام:
چکیده:
جو یکی از مهم ترین غلات در تغذیه دام بوده که به عنوان منبع جایگزین گندم و برنج در تغذیه رژیمی نیز نقش مهمی دارد. جو همواره در معرض خسارت عوامل متعدد آفات و بیماری ها می باشد که سبب کاهش میزان محصول و یا پائین آوردن ارزش غذایی آن می شوند. از جمله عوامل خسارت زا جو قارچ بیوتروف (Bgh) Blumeria graminis f. sp. hordei عامل بیماری سفیدک سطحی است که در برخی مناطق زیر کشت این محصول خسارات جدی وارد می کند. همانند سایر گیاهان، جو نیز با استفاده از سیستم های دفاعی بر پایه پروتئین ها و سایر مواد ضد میکروبی در مقابل بیمارگرها مقاومت می کند و در این میان پروتئین های مرتبط با بیماری زایی (Pathogenesis- Related Proteins) نقش بسزایی دارند. این تحقیق به منظور بررسی مورفولوژیکی و مولکولی چندین ژنوتیپ جو کشور در تعامل با قارچ Bgh انجام شد. تجزیه وتحلیل آماری نتایج غربالگری نشان داد لاین Mb-86-5 بیشترین حساسیت و بجز ژنوتیپ Beecher، بقیه ژنوتیپ‏هاBIR ، Ceres،Avt/Attiki ،L1242 ، یوسف، نصرت، ماهور،Comp171E ،Rihane-03 در مقایسه با لاین حساسMb-86-5 مقاومت معنا داری داشتند. جهت تعیین پروفایل ژن های دخیل در مقاومت از گیاهچه های یک هفته ایی در ساعات مختلف پس از تلقیح (0-12-24-48 ساعت) نمونه برداری و Total RNA از آنها استخراج شد. نتایج بررسی مولکولی نشان داد که بیان ژن های PR1، PR5، NH1 و POX به مقدار معنی داری در ژنوتیپ مقاوم در مقایسه با ژنوتیپ حساس افزایش یافت. این نتایج نشان می دهد ژن های مطالعه شده در مقاومت به بیماریBgh در ژنوتیپ Ceres جو ایفای نقش می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1751461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!