پیش بینی عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت نوع دو با استفاده از رگرسیون لجستیک

چکیده:
مقدمه
دیابت یک بیماری با شیوع بالا است که عوارض آن به طور اولیه موجب آسیب به سیستم عروقی میشود. هدف از این مطالعه پیش بینی عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت نوع دو با استفاده از رگرسیون لجستیک می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی بوده و و داده های آن مربوط به مطالعه مشهد می باشد که از سال 1387 آغاز و تاکنون ادامه دارد. جمعیت مورد مطالعه کلیه افراد 35 تا 65 سال ساکن شهر مشهد است و نمونه ها نیز شامل 9386 نفر می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای- خوشه ایانتخاب شدند. در این مطالعه اطلاعات دموگرافیک، شاخص تن سنجی، فشارخون، اضطراب، افسردگی، سطح فعالیت فیزیکی، الگوهای غذایی و عوامل التهابی، خونی و بیوشیمی ثبت شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. مدل رگرسیون لجستیک به منظور بررسی عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت نوع دو بر داده ها برازش داده شد.
نتایج
براساس نتایج مطالعه، شیوع دیابت نوع دو 4/14% (1387 نفر) بود. نتایج همچنین نشان داد که بین سن، شاخص تن سنجی، فشارخون، افسردگی، الگوهای غذایی و ابتلا به دیابت نوع دو از لحاظ آماری اختلاف معنی داری وجود دارد (05/0P<). علاوه بر اینها، عوامل التهابی، خونی و بیوشیمی نیز در ابتلا به دیابت نوع دو تاثیر معنی داری داشتند (05/0P<).
نتیجه گیری
بخش عمده ای از عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت نوع دو، متغیرهای قابل کنترل مربوط به سبک زندگی می باشند، بنابراین بهتر است اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش عمومی و پیشگیری در جهت ارتقای شیوه زندگی سالم در سطح جامعه متمرکز گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1752939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!