ارزیابی سیر یک ساله ی وضعیت شناختی بیماران بالای 65 سال تحت آنژیوگرافی عروق کرونری در سال های 95-1394 در شهر اصفهان

چکیده:
مقدمه
بیماری های واسکولار و اختلالات شناختی دو مشکل سلامت شایع در بین افراد سالمند است. همراهی بیماری های قلبی - عروقی و اختلالات شناختی در افراد سالمند بسیار بیان شده است و مطالعات کمتری تغییرات شناختی را در این بیماران در یک بازه ی زمانی مورد بررسی قرار داده است. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی وضعیت شناختی بیماران بالای 65 سال تحت آنژیوگرافی عروق کرونری بود.
روش ها
این مطالعه، یک مطالعه ی هم گروهی آینده نگر بود که بر روی بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در سال های 95-1394 در بیمارستان های شهید چمران و سینای اصفهان انجام شد. در ابتدا، آزمون هایNeuropsychiatry unit cognitive assessment tool (NUCog)، Tower of London (TOL)، Mini- mental status exam (MMSE) و Color trail test (CTT) برای کلیه ی بیماران تکمیل گردید. سپس، کلیه ی بیماران پس از مدت یک سال با استفاده از این سه آزمون، بار دیگر تحت بررسی وضعیت شناختی قرار گرفتند و نتایج حاصل از آن، از طریق نرم افزار SPSS با یکدیگر مقایسه شد.
یافته ها
در این مطالعه، 85 بیمار با میانگین سنی 30/5 ± 78/65 سال بررسی شدند که 9/85 درصد آن ها مرد بودند. میانگین نمره ی کسب شده از آزمون NUCog در ابتدا و انتهای مطالعه، تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت (670/0 = P). میانگین نمره ی کسب شده از آزمون MMSE در ابتدا و انتهای مطالعه، با یکدگیر تفاوت معنی داری داشت (030/0 = P). میانگین نمره ی کسب شده از آزمون TOL (001/0 > P) و همچنین، میانگین زمان این آزمون در ابتدا و انتهای مطالعه (020/0 = P) با یکدیگر تفاوت آماری معنی داری داشتند. میانگین نمره ی کسب شده از آزمون CTT در ابتدا و انتهای مطالعه، در CTT1 بیانگر بهبود معنی دار (007/0 = P) و در CTT2 غیر معنی دار (220/0 = P) بود.
نتیجه گیری
به طور کلی، وجود بیماری های قلبی- عروقی، به خصوص بیماری های عروق کرونری در افراد سالمند، در گذر زمان موجب پیشرفت اختلالات شناختی در این افراد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1094 تا 1100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1754955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!