ارتباط ویروسهای DNA دار و لانگرهانس سل هیستیوسیتوزیس در کودکان ایرانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
لانگرهانس هیستیوسیتوزیس یک بیماری نادر می باشد که بافت های مختلفی را در گیر میکند. از آنجائیکه ویروسها بعنوان عوامل احتمالی ایجاد لانگرهانس سل هیستیوسیتوزیس مطرح شده اند. لذا این مطالعه به منظور بررسی ارتباط ویروسهای DNA دار و لانگرهانس سل هیستیوسیتوزیس در کودکان ایرانی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد-شاهدی، بلوک های پارافینی 48 بیمار با تشخیص بالینی و میکروسکپی لانگرهانس سل هیستیوسیتوزیس (LCH)، از نظر وجود DNA ویروس هرپس انسانی -6 (6HHV) و 30 بیمار از نظر ویروس های اپشتین بار (EBV)، هرپس سیمپلکس تیپ 1 و 2(2و1HSV) و سیتومگالوویروس (CMV) بررسی شدند. نمونه های کنترل که از نظر تعداد، سن و نوع بافت مطابقت با نمونه های بیماران داشتند، از بافت هایی که شواهد کلینیکی و میکروسکوپیک LCH یا هر تومور بدخیم دیگر در انها وجود نداشت انتخاب گردیدند. نمونه ها با روش های Nested polymerase chain reaction (Nested PCR) برای HHV6 و 2و1HSV و Qualitative PCR برای CMV و (RT-PCR) qualitative taq Man Real time PCR برای EBV مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
HHV6 در یک بیمار و 6 کنترل شناسایی شد. دو بیمار و یک کنترل CMV داشتند. در هیچکدام از بیماران یا شاهد 2و1HSV شناسایی نشد. EBV در 19 بیمار و 8 کنترل وجود داشت (0/004p=).
نتیجه گیری
بر اساس مطالعات ما، CMV، 2و1HSV و HHV6 هیچ نقشی در پاتوژنز LCH نداشته، اما احتمال دخالت EBV در پاتوژنز LCH در ایران وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!