تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون انسان به سلول های شبه تخمک با استفاده از مایع فولیکولی

چکیده:
سابقه و هدف
مایع فولیکولی منبعی غنی از ترکیبات ویژه برای تکوین تخمک است. ازطرفی سلول های بنیادی ژله وارتون با سلول های زایای بدوی منشاء تمایزی یکسان دارند. از این رو ممکن است بتوانند در حضور فاکتور های القایی مناسب به سلول های شبه تخمک تمایز یابند. هدف این مطالعه جداسازی سلول های بنیادی ژله وارتون و تمایز آن به سلول های شبه تخمک با استفاده از مایع فولیکولی بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی قطعات ژله وارتون، در محیط α-MEM حاوی10درصد FBS کشت داده شدند. سلول های مزانشیمی جدا شده از بافت، در پاساژ سوم به سلول های استخوان و چربی تمایز داده شدند، سپس بیان مارکر های مربوط به سلول های مزانشیمی تحت آنالیز فلوسایتومتری سنجیده شد. جهت تمایز سلول های بنیادی ژله وارتون به سلول های شبه تخمک از محیط α-MEM حاوی10درصد مایع فولیکولی انسان، به مدت 21 روز استفاده شد و درنهایت سلول ها با آنالیز ایمونوسیتوشیمی ارزیابی شدند.
یافته ها
سلول های بنیادی ژله وارتون توانستند به سلول های استخوان و چربی تمایز پیدا کنند. آنالیز فلوسایتومتری نشان داد، سلول های بنیادی ژله وارتون مارکر سلول های خونی (CD34-45) را بیان نمی کنند و مارکر های سلول های مزانشیمی CD73)، CD90 و CD105) را بیان می کنند. سلول های بنیادی ژله وارتون تحت تیمار با مایع فولیکولی، به سلول های شبه تخمک تمایز یافتند و آنالیز ایمونوسیتوشیمی نشان داد این سلول ها بیان مثبتی از مارکر های تخمک ZP3) و SYCP3) و سلول زایا (VASA) را دارند.
استنتاج: مطالعه حاضر نشان داد، سلول های بنیادی ژله وارتون می توانند به سلول های شبه تخمک (از نظر ظاهری) تحت تاثیر مایع فولیکولی تمایز یابند، هم چنین مارکر های ZP3، VASA و SYCP3 را به طور مثبت بیان کردند. با توجه به توانایی های سلول های بنیادی ژله وارتون ، به نظر می رسد این سلول ها می توانند مناسب جهت استفاده در پروژه های سلول درمانی با رویکرد بهبود درمان ناباروری باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!