ارزیابی میزان سرب و کادمیم در آب و خاک کشاورزی و تجمع آن در مغز، گوشت و پوست کیوی در شهرستان آستارا، سال 1394

چکیده:
سابقه و هدف
فلزات سنگین از عوامل مهم آلاینده محیط زیست به شمار می روند که احتمال آلودگی خاک، گیاهان و محصولات کشاورزی به آن ها از طریق آبیاری زمین با آب یا پساب آلوده وجود دارد. هدف از این مطالعه توصیفی مقطعی، ارزیابی میزان سرب و کادمیم در آب و خاک کشاورزی و تجمع آن در مغز، گوشت و پوست کیوی می باشد.
مواد و روش ها
تعداد 100 نمونه کیوی، 15 نمونه خاک و 25 نمونه آب طی دوره آبیاری از هر کدام از مناطق مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب باغ به طور تصادفی از باغ های وسیع کشت کیوی در شمال ایران جمع آوری و غلظت کل سرب و کادمیم در آن ها با دستگاه جذب اتمی اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل های آماری با آزمون آنالیز واریانس تحت نرم افزارSPSS نسخه 1/10 انجام شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان می دهد غلظت سرب در نمونه های خاک و گوشت کیوی به ترتیب 74/33 و 93/2 و غلظت کادمیم به ترتیب 04/2 و 0026/0 میلی گرم بر کیلوگرم می باشد. هم چنین غلظت سرب و کادمیم در نمونه های آب آبیاری به ترتیب 0044/0 و 0016 /0 میلی گرم بر لیتر بوده است. بین میانگین غلظت فلزات سنگین در خاک و مقدار آن در بافت کیوی ارتباط معناداری وجود دارد و در بخش هایی که آلودگی خاک به سرب و کادمیم بیش تر بوده، آلودگی محصول نیز به طور معنی داری بیش تراست (05/0p<). مقایسه غلظت این عناصر در نمونه های آب با حدود مجاز آن نشان می دهد که میزان سرب و کادمیم در نمونه های آب کشاورزی، کم تر از حد مجاز بوده است.
استنتاج: با توجه به آلودگی خاک کشاورزی به فلزات سنگین و ارتباط خاک با آب و تاثیر سوء فلزات سنگین بر سلامت انسان، پایش این محصول ارزشمند کشاورزی و انجام کنترل های زیست محیطی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
162 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!