وجود ژن cagA و ارتباط آن با الگوی مقاومت به آنتی بیوتیک در هلیکوباکتر پیلوری جدا شده ازبیماران

چکیده:
مقدمه
یکی ازعوامل شایع عفونت معده هلیکوباکترپیلوری می باشد. مشخص شده است که سویه های تایپ I ، که در ژنوم آنها جزیره پاتوژنیسیته cag وجود دارد، بیشتر منجر به زخم های پپتیک و سرطان می گردند.استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی از راه های درمان این عفونت می باشد و مقاومت دارویی یکی از مهم ترین عوامل شکست این روش درمانی می باشد.هدف از این مطالعه بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و وجود ژن cagA درسویه های هلیکوباکترپیلوری جداشده از بیماران می باشد.
موادوروش ها
این مطالعه برروی 86 بیمار مراجعه کننده انجام شد.نمونه اندوسکوپی جهت انجام تست اوره آز سریع وکشت وتهیه بلوک پارافینه به منظور مشاهده ی لام بافتی و انجامPCR صورت گرفت. نمونه در محیط کشت مختلف و ایجاد کلنی حاصل ،با استفاده از تست کاتالازواکسیداز تایید گردیدند. سپس آنتی بیوگرام از نمونه ها انجام گردید.
یافته ها
نتایج نشان که درتست اوره آز سریع3/45% افراد ،مشاهده ی لام بافتی 4/53% وانجام کشت نفر9/55% مثبت می باشند.وتست PCR 2/80% بیماران را به خود اختصاص می دهد. بررسی نمونه هااز نظرژنcagA به میزان (56/69%) دارای ژن cagA مثبت می باشند. از بین بیماران مراجعه کننده کشت مثبت به ترتیب بیشترین مقاومت،به مترونیدازول وآموکسیسیلین وسیپروفلوکسازین وکلاریترومایسین و فورازولیدین و کمترین تتراسایکلین می باشند.
نتیجه گیری
روش PCR روش مناسب تری از روش های دیگر در این مطالعه می باشد. درکشور های در حال توسعه میزان شیوع این میکروارگانیسم بالا است از جمله کشور ایران و مقاومت به مترونیدازول ازهمه ی آنتی بیوتیک ها بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!