نگرش دانشجویان پزشکی قزوین نسبت به پروفشنالیسم و عملکرد حرفه ای

چکیده:
مقدمه
بررسی متون از گنجاندن آموزش تعهدات حرفه ای در آموزش دوره پزشکی عمومی حمایت می کند. در این مطالعه ما نگرش دانشجویان نسبت به آموزش تعهدات حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1394را ارزیابی نمودیم.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی از تمام کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه دعوت شد. داده ها بر اساس پرسشنامه ای تغییر یافته بر اساس ملاحظات فرهنگی کشورمان جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
نتایج
در مجموع 131 کارآموز و کارورز پزشکی (6/62% مونث) با متوسط سن 1٫12 ± 24٫6 سال در مطالعه شرکت کردند. 42% از شرکت کنندگان کارآموز و 57% کارورز بودند. بیشتر دانشجویان معتقد بودند که یادگیری اخلاق و تعهدات حرفه ای لازم است و باید آموزش داده شود. از نظر نیمی از فراگیران، اخلاق پزشکی باید به طور رسمی در برنامه درسی دانشکده آموزش داده شود در حالی که دیگران ترجیح می دادند به عنوان یک درس انتخابی در نظر گرفته شود. اکثریت شرکت کنندگان (94٫5٪) معتقد بودند برای یادگیری تعهدات حرفه ای به بیش از فقط یک درس نظری نیاز است. یک رویکرد طولی برای آموزش اخلاق پزشکی و تعهدات حرفه ای به جای یک رویکرد مقطعی (محدود به زمان مشخصی از دوره) مورد نظر بود. اختلاف معنی داری بین نگرش کارآموزان و کارورزان در مورد ضرورت یادگیری مادام العمر و داشتن دانش روز (0٫044P = )، همکاری بین رشته ای و کار گروهی (0٫032p =) و اهمیت آموزش مداوم (0٫03P = ) وجود داشت. همچنین، فراوانی رفتارهای حرفه ای [به عنوان مثال، تعداد مقالات پژوهشی خوانده شده در هفته (0٫025P =) ، استفاده از نت های قبلی (0٫015=P ) و مشارکت در خدمات اجتماعی در چند سال گذشته (0٫047P =)] بر اساس سطح آموزش دارای تفاوت معنی دار آماری بود.
نتیجه گیری
دانشجویان پزشکی نگرش مثبتی نسبت به بیشتر اصول تعهد حرفه ای (همدلی، کار تیمی و یادگیری مادام العمر) دارند، اما آنها را در رفتار خود استفاده نمی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!