مقایسه ی میزان متابولیسم استراحت، ترکیب بدن و پروفایل لیپیدی در زنان مبتلا به کم کاری آشکار تیروئید تحت درمان با لووتیروکسین با و بدون علائم بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
متابولیسم استراحت مهم ترین عامل تعیین کننده در سوخت و ساز بدن است. به گونه ای که کاهش آن می تواند باعث چاقی و افزایش توده ی چربی بدن شود. کم کاری آشکار تیروئید با متابولیسم استراحت پایین همراه است که با دریافت دارو میزان آن افزایش یافته و به حالت نرمال بر می گردد. در این میان گروهی از بیماران با وجود دریافت دارو و نرمال شدن سطح سرمی TSH و هورمون های تیروئید، همچنان از باقی ماندن علائم بالینی کم کاری تیروئید شکایت می کنند. هدف از انجام این پژوهش پی بردن به این موضوع است که آیا بیماران با علائم بالینی بهبود نیافته دارای متابولیسم استراحت و ترکیب بدن متفاوتی در مقایسه با گروه با علائم بالینی بهبود یافته هستند یا خیر؟
روش ها
این مطالعه مقطعی از نوع مقایسه ای می باشد که بر روی 100 بیمار زن مبتلا به کم کاری آشکار تیروئید و تحت درمان با لووتیروکسین انجام شد. بیماران شامل 2 گروه 50 نفری با و بدون علائم بالینی بودند. بیماران از نظر سن، سیکل قاعدگی و نمایه ی توده ی بدنی همسان شدند. 2 گروه از نظر پارامترهای تن سنجی، متابولیسم استراحت، ترکیب بدن، هورمون های تیروئیدی، پروفایل لیپیدی و رژیم غذایی با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها
میانگین متابولیسم استراحت و مقادیر تعدیل شده ی آن برای وزن در گروه دارای علائم به طور معناداری پایین تر بود ولی شکل مقادیر تعدیل شده ی آن برای توده ی بدون چربی بدن (FFM) و FT3 تفاوت معناداری بین 2 گروه نشان نداد. میزان توده ی چربی بدن (FM) در گروه دارای علائم بالاتر بود. اما درصد توده ی چربی بدن و توده ی بدون چربی بدن (FFM) بین 2 گروه تفاوت معناداری نداشت. سطح سرمی TSH ، TT4 ، FT4 ، TT3 ، FT3، کلسترول توتال، HDL ،LDL تفاوت معناداری بین 2 گروه نداشت. سطح سرمی تری گلیسرید در گروه دارای علائم به طور معنا داری بیش تر از گروه فاقد علائم بالینی بود.
نتیجه گیری
در گروه دارای علائم بالینی میزان متابولیسم استراحت کم تر بود و میزان توده ی چربی بدن و سطح سرمی تری گلیسرید نسبت به بیماران فاقد علائم بالاتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!