ارزیابی خطرات سلامتی فلزات سنگین حاصل از آبیاری خاک های کشاورزی با فاضلاب شهری در جنوب سبزوار

چکیده:
اهداف
آبیاری خاک های کشاورزی با پساب های حاصل از ضایعات شهری موجب آلودگی خاک و ایجاد خطرات محیط زیستی می شود. فلزات سنگین یکی از مهم ترین آلاینده های آب های زائد است که موجب بروز بیماری های گوناگون می شود.
مواد و روش ها
به منظور بررسی اثر فاضلاب شهری بر ترکیب خاک های منطقه جنوب سبزوار، از خاک های سطحی آلوده و غیرآلوده، همچنین سبزی جعفری کشت شده روی این خاک ها نمونه برداری هدف مند انجام گرفت. میزان فلزات سنگین و عناصر کمیاب نمونه های کل خاک با روش طیف سنج جرمی پلاسمای زوج القایی (ICP-MS) تعیین شد. برای اندازه گیری میزان دسترسی زیستی فلزات سنگین از روش DTPA استفاده شد. غلظت فلزات سنگین در محلول استخراج شده به روش DTPA و میزان این عناصر در سبزیجات به روش FAAS تعیین شد.
یافته ها
در خاک های غیرآلوده سبزوار عناصر نیکل و کروم به مقدار بیش ازحد استاندارد دیده شد که حاصل هوازدگی سنگ های مادر غنی از این عناصر است. در خاک های آلوده علاوه بر این دو عنصر، نقره (Ag)، کادمیم (Cd)، کبالت (Co) و روی (Zn) نیز در ترکیب کلی خاک پتانسیل خطر محیط زیستی را نشان داد. آنالیز DTPA مشخص ساخت که میزان دسترسی زیستی فلزات سنگین در خاک های غیرآلوده پایین است، اما در خاک های آلوده استخراج پذیری این عناصر بسیار است. تمرکز فلزات سنگین در سبزیجات کشت شده روی خاک های آلوده نیز چندین برابر خاک های غیرآلوده افزایش داشت و میزان کروم در دسترس به بالاتر از استانداردهای تعیین شده رسید.
نتیجه گیری
داده های حاصل از این تحقیق نشان داد که آبیاری خاک های منطقه جنوب سبزوار با فاضلاب شهری طی سال های طولانی موجب تمرکز بسیاری از فلزات سنگین و عناصر دارای پتانسیل خطر محیط زیستی در این خاک ها شده است. ضریب HRI محاسبه شده برای نیکل موجود درسبزیجات کشت شده بر این خاک ها بالاست (>1) وخطرات سلامتی برای مصرف کنندگان به همراه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
281 تا 291
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!