ارزیابی خطر ناشی از پسماندهای بهداشتی- درمانی با استفاده از روش تحلیل مقدماتی خطر (PHA)

چکیده:
مقدمه و هدف
مدیریت نامناسب پسماندهای بهداشتی- درمانی ( HCW: Health Care waste ) به دلیل خطرات بهداشتی برای سلامتی انسان و محیط زیست، یک معضل جدی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و ازجمله ایران به شمار می رود. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی خطر بهداشتی ناشی از پسماندهای بهداشتی- درمانی در بیمارستا نهای دولتی دانشکده علوم پزشکی آبادان با استفاده از روش تحلیل مقدماتی خطر ( PHA: Preliminary Hazard Analysis ) بوده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش تحلیل مقدماتی خطر، به ارزیابی خطرات ناشی از مواد زائد خدمات بهداشتی- درمانی در بیمارستان های دانشکده علوم پزشکی آبادان (چهار بیمارستان دولتی) در تابستان سال 1395 پرداخته است.
یافته ها
براساس نتایج این مطالعه، تمامی پسماندهای تیز و برنده و عفونی خطر بسیاری داشته اند. این مواد به دلیل خطر دوگانه صدمات بدنی و انتقال آلودگی در دسته زائدات با میزان خطر خیلی بالا دسته بندی شده اند و پسماندهای شیمیایی- دارویی و رادیواکتیو در دسته پسماندهای با خطر متوسط قرار گرفته اند. گفتنی است بیشترین خطر را پسماندهای تیز و برنده داشته اند و کمترین خطر مربوط به پسماندهای شیمیایی و دارویی بوده است. مرحله بی خطرسازی در بین مراحل مختلف مدیریت پسماند در تمامی بیمارستان های مورد مطالعه، بیشترین خطر را داشته است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعهمی توان گفت کاهش خطر مرتبط با مدیریت پسماندهای خدمات بهداشتی- درمانی در بیمارستانهای مورد مطالعه، مستلزم آموز ش دادن کافی به کارکنان خدمات و کادر درمانی، وجود تجهیزات مناسب حفاظت فردی و حمل و نقل و نظارت کافی مسئول بهداشت محیط بیمارستان می باشد که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!